Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Freddy100
I slutändan blir det ändå Volvoägare som kommer att betala summan om motor/turbo går sönder efter några år. Bättre att förebygga än att behandla...Det blir roligare och biligare på lång sikt.
av least
Att en fabriksny motor eller turbo skulle lida av att köras med avsedd olja i 3000 kilometer är väldigt underligt.
Varför verkar många tro att tillverkaren har rekommenderat ett bytesintervall som leder till mekaniskt slitage, var kommer denna konspiration ifrån?

Ja, det har funnits och finns modeller av bilar där longlife-oljan har visat sig orsaka problem - men det var knappast ett medvetet val av tillverkaren.
av least
Freddy100 skrev:I slutändan blir det ändå Volvoägare som kommer att betala summan om motor/turbo går sönder efter några år. Bättre att förebygga än att behandla...Det blir roligare och biligare på lång sikt.
Om du byter vid varje 1000 mil och bilen håller, hur kan du då veta att bilen inte skulle hållit ihop lika bra med rekommenderat bytesintervall?
av Lockis
least skrev:Att en fabriksny motor eller turbo skulle lida av att köras med avsedd olja i 3000 kilometer är väldigt underligt.
Varför verkar många tro att tillverkaren har rekommenderat ett bytesintervall som leder till mekaniskt slitage, var kommer denna konspiration ifrån?

Ja, det har funnits och finns modeller av bilar där longlife-oljan har visat sig orsaka problem - men det var knappast ett medvetet val av tillverkaren.
Jag kan köpa att man kanske behöver byta lite oftare om man har tuffare körning t.ex kortare sträckor, drar tungt osv.
Men vid "normal" körning 3000 mil om året ska det inte vara några problem.
Sen ska det väl tilläggas att det kanske inte är alla som kör 3000+ mil om året och då blir det ju service intervall på kortare miltal eftersom att det ska göras 1 gång om året iaf.

Personligen har jag pendling 6.5 mil enkel resa som huvuddelen av mina mil och skulle jag börja serva var 1000:e mil så hade min service budget gått upp med ca 3.5x..
av least
Normal körning, med rimliga motorvarvtal, kommer inte att "köra slut" på oljan efter 3000 km.
Och detta vet både motortillverkaren och oljeproducenten.

Undrar om inte en olja som är "slut" vad gäller "rullade kilometer inom angivet bytesintervall", smörjer närmast likvärdigt med en ny olja.
Det är främst inblandning av bränsle som skadar oljans egenskaper.

Men självklart så får man byta olja så ofta som man vill, det kommer inte att skada bilen - men inte heller vara bättre för den. :-)
Användarvisningsbild
av Cotag
least skrev:Normal körning, med rimliga motorvarvtal, kommer inte att "köra slut" på oljan efter 3000 km.
Och detta vet både motortillverkaren och oljeproducenten.

Undrar om inte en olja som är "slut" vad gäller "rullade kilometer inom angivet bytesintervall", smörjer närmast likvärdigt med en ny olja.
Det är främst inblandning av bränsle som skadar oljans egenskaper.

Men självklart så får man byta olja så ofta som man vill, det kommer inte att skada bilen - men inte heller vara bättre för den. :-)
Vad tror du orsaken är till igenslaggade oljeskrapringar på tidiga VEA-maskiner?
av Lockis
Cotag skrev:Vad tror du orsaken är till igenslaggade oljeskrapringar på tidiga VEA-maskiner?
Vet inte, har inte hört något om detta. Men jag antar att det inte var för att service intervallet var över 3000 mil? Så man har inte sänkt service intervallet men ändå blivit av med problemet?
Användarvisningsbild
av Cotag
Lockis skrev: fre 15 nov 2019, 14:19
Cotag skrev:Vad tror du orsaken är till igenslaggade oljeskrapringar på tidiga VEA-maskiner?
Vet inte, har inte hört något om detta. Men jag antar att det inte var för att service intervallet var över 3000 mil? Så man har inte sänkt service intervallet men ändå blivit av med problemet?
Titta i exempelvis denna tråd: viewtopic.php?p=1344209#p1344209
Själv är jag rimligt säker på att frisk olja i sumpen reducerar sådana här och liknande problem.
av AndS
Tycker att den mera påvisar andra problem än motorolja och att merparten hänvisar till mängden motorer utan problem.
Blir service på bilen en gång om året och ca 2500 mil.
av Lockis
Cotag skrev:
Lockis skrev: fre 15 nov 2019, 14:19
Titta i exempelvis denna tråd: viewtopic.php?p=1344209#p1344209
Själv är jag rimligt säker på att frisk olja i sumpen reducerar sådana här och liknande problem.
Det där verkar ju dock inte vara pga serviceintervall utan pga dåliga ringar?
Registreringsskyltsbelysning var?

Nu har du fått många bra svar. Annars […]

AC problem V70 2016 D3

Då är det väl bara en felsökn[…]

Jag blev ganska irriterad på den där ch[…]

Volvo 740 fördelare

Det ör inte samma kabedragning. Det skiljer p[…]