Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av ankan1978
Hej, ja som sagt, den hugger och hackar mycket ibland och så otroligt smart som jag är så kom jag på att det är nog vi de gångerna som jag har lite bensin kvar, typ 150km till tom tank, villket kanske är 10-15 liter, tänkte kolla pumpen på den och om det finns nån sil runt den, är den på passargerarsidan under sätet? Hade liknande fel på en saab 95, men då hade pumpen lossnat från huset och låg dumt till..
Eller nån som har nån annan bra gisdning om det är så att den rycker även vid halvtank?
av MickeM
Eftersom det är en sadeltank med två "magar" finns ett system för att flytta bränslet från ena till andra.
Jag har aldrig haft ner en v70n tank, men systemet har varit lika på alla bilar jag sett med egna ögon, så V70N borde vara lika.
Bränslepumpen har en slang från andra "magen" där den får bränsle därifrån.
Returen leds ner i andra "magen" och hjälper där till med förflyttningen medelst ejektorverkan i den slangen.
Snart, enkelt och inga rörliga delar.

Men fungerar det inte, så blir det knas när det kommer ner mot 1/4 tank eller så.

Man måste vara noga att få det rätt om man byter/tar upp pumpen.

Rycker den även med 1/2tank eller mer, bör du först läsa felkoder.
Även om motorlampan inte lyser.

Tidiga V70N hade också problem med elgenomföring till pumpen i locket.
Men borde snarare då inte funka alls, och inte rycka tycker jag.
av ankan1978
Okej. lite uppdatering. Jag upplever att bilen ryker lite extra när jag startar, oavsett om den är varm eller kall, även när jag har mycket bensin i så hackar den, det känns väldigt mycket vid låga farter, oftast så pendlar tomgången mellan 800 -1400 varv och håller på så, tidigare i år så varvade den runt 1400 när jag precis startat, men gick ner till 800 efter några sekunder och stannade där.. i morse gick bilen bra igen utan att hacka något, men övriga dagar har den gått ojämnt.. btw, har länge haft felkod på katalysatorn. Har billig obd2 läsare, så vet inte mer om det.vad bör jag göra?

Åk till ÅF så ser dom vilken nyc[…]

Byta bärande balk 940

Finns verktyg att hugga loss punktsvetsar med. Jag[…]

Nix, funkar inte i AAOS, däremot i Sensus...

Aj :-o låter inte rimligt att du ska st&a[…]