Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av MickeM
Tror ni inte att det räcker att byta ventiler, istället för hela toppen?
Fyra nya ventiler borde inte skilja mycket i pris mot en begagnad lös topp.
Enklast att bara byta topp, förstås, men byta och slipa in ventiler är ingen enorm vetenskap. Sätet och styrningen brukar klara sig.
Är det hydrualiska lyftare blir ventilspelet inget problem.
Annars kan man ev behöva shims.

Är toppen spräkt av detta, är nog stakarna och veven därefter också.

Kolvarna får man inspektera när toppen är av. Kraftiga skador, så finns RISK att stakarna tagit stryk.
Men det har ju inget med toppen att göra.
Användarvisningsbild
av vetten
Det skulle kosta mej minst 20000:- att laga min Mitsubishi när kamremmen gick av vilket var mer än hälften av vad bilen är värd hel så jag valde att sälja den, fick 7000:- för den som den stog. Det är en ganska stor reparation att riva toppen och fixa ventilerna sen tillkommer nu montering och alla nya runtom delar, ny kamrem, vattenpump, spännare osv. Men tycker du att en gammal cittra är värd det så lycka till.
av MickeM
Jag är säker på att TS avser att skruva själv. Kanske en polare och instruktionsbok till hjälp.

20.000kr var knappast enbart materialkostnad, även om Mitsubishi har dyra delar.

Fyra ventiler, packningar, några verktyg man ev inte har, topplockskruvar, ev ventilspelsshims, kamrem inkl övrigt borde stanna under 6000kr.
Men jag är dåligt insatt i Citroen's reservdelspriser.

Kul? Nej.
Värt det? Det vet bara trådskaparen.
Men det finns också fler aspekter än dom ekonomiska.
Utmaningen att lära sig nått tex.

Men verkstad på alltihopa blir nog troligen ekonomisk vansinne. Det är riktigt.

Och bilens övriga skick är ju lite okänt.
Den kördes ju bara en dag. Kan finnas andra fel som inte visat sig ännu.
Skillnad om den ägts i åratal.

Samt att många också tycker det är värt 20.000kr i förlust på en "ca-30.000kr-bil" för att inte laga den för 15.000kr.
Bara man byter bil.
Så funkar psykologin.
(Bara ett exempel med helt påhittade siffror ovan)
Och jag menar det inte som rätt eller fel. Bara ett konstaterande hur det är.
Användarvisningsbild
av vetten
Ja helt riktigt, själv valde jag att köpa mig en bättre begagnad V70 för pengarna kändes både enklare och säkrare, man vet ju inte när nästa fel dyker upp, till min Mitsubishi var reservdelarna oförskämt dyra men det kan ju skilja på en cittra, här i Uppsala är det samma butik som säljer båda märkena.

Kanske turbon som jävlas då?

Detta gäller bara gamla bilar eller?

Visa din semesterbil(d)

Klockan är här nu 07:,00. Sitter i en […]

Har en V50 med samma motor, har åkt på[…]