Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av slackie
Hej alla glada,

Jag har kommit över en s80 -01 med vad jag vill tro är ett defekt bromsservo. Det pyser alltjämnt från bromspedalen förutom när man accelererar eller bromsar hårt. Bromsfunktionaliteten är god vid vanliga inbromsningar.

Jag letade runt och hittade följande lagningskit på ebay - en packning som sitter mellan damask och servo på torpedsidan. Ni som är mer erfarna mekare och som kanske bytt en eller två - är detta ett säkert kort eller ska man köpa ett nytt servo?

https://www.ebay.de/itm/VOLVO-S60-S80-V ... Sw0SJbCNnx

Undrar också vad elkontakten har för funktion - vad är det för givare som sitter i servot?

Tack på förhand
av halvgute57
Jag som jobbar på volvo åf har aldrig reparerat bromsförstärkaren,bara bytt komplett..
Givaren du ser är en bromslägesgivare.
av slackie
Tack för snabbt svar!
En tanke som slår mig nu och till alla som försökt reparera med ny packning mot torpedväggen - borde inte membranet i servot vara trasigt om vacuumläckaget leds vidare till torpedväggens packning?
av MickeM
slackie skrev: sön 10 nov 2019, 22:14 Tack för snabbt svar!
En tanke som slår mig nu och till alla som försökt reparera med ny packning mot torpedväggen - borde inte membranet i servot vara trasigt om vacuumläckaget leds vidare till torpedväggens packning?
Jag har aldrig kapat upp en och kollat.
Men jag är rätt säker på att du har vakuum på båda sidor av membranet. Tills du trampar på bromsen. Då släpps det in luft på pedalsidan, så membranet hjälper till mot huvudcylindern.
När pedalen släpps tillbaka öppnas en ventil och återutjämnar mellan kamrarna.

Skulle du endast ha vakuum på huvudcylindersidan skulle det bromsa så snart vakuumet kom.

Skulle det vara så att vakuum släpptes in när man tryckte på pedalen skulle du få lov att ha en vakuum"behållare" någonstans som buffert, för vakuumet är inte konstant.
Som ovan, blir den sin egen bufferttank. (Backventil mot insuget)
Det som tillsätts är ju luft utifrån.

Jag har hört om flera som lyckats få in fett vid packningen så den tystnat.
Även där packningen hamnat snett på nått vis.
av slackie
My
MickeM skrev:
slackie skrev: sön 10 nov 2019, 22:14 Tack för snabbt svar!
Jag har aldrig kapat upp en och kollat.
Men jag är rätt säker på att du har vakuum på båda sidor av membranet. Tills du trampar på bromsen. Då släpps det in luft på pedalsidan, så membranet hjälper till mot huvudcylindern.
När pedalen släpps tillbaka öppnas en ventil och återutjämnar mellan kamrarna.

Skulle du endast ha vakuum på huvudcylindersidan skulle det bromsa så snart vakuumet kom.

Skulle det vara så att vakuum släpptes in när man tryckte på pedalen skulle du få lov att ha en vakuum"behållare" någonstans som buffert, för vakuumet är inte konstant.
Som ovan, blir den sin egen bufferttank. (Backventil mot insuget)
Det som tillsätts är ju luft utifrån.

Jag har hört om flera som lyckats få in fett vid packningen så den tystnat.
Även där packningen hamnat snett på nått vis.
Wow, väl beskrivet. Du har nog helt rätt. Jag googlade fram lite bilder och sprängskisser.
Byta bärande balk 940

Finns verktyg att hugga loss punktsvetsar med. Jag[…]

Nix, funkar inte i AAOS, däremot i Sensus...

Aj :-o låter inte rimligt att du ska st&a[…]

Vadf din volvoverkstad än säger så[…]