Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av dkps
Köpt en ljusramp från Jula och skulle nu behöva lite hjälp med felsökning/ inkoppling. Har läst alla trådar tror jag här på forumet men blir inte klokare.
Införskaffade mig en kupeknapp på volvo och kontakten som ska sitta vid luftburken.
Problemet är nu att helljuset lyser fast bilen är av. Har konstant 12V på ena kabeln från kontakten vid luftburken så relät slår så klart till.
Läste någonstans i en av alla trådar jag läst att det inte ska spela någon roll hur man kopplar i relät gällande jord och signal. Men det känns ju riskabelt att koppla en kabel till jord som är avsäkrad med 20A.
Vet inte heller om knappen i kupen fungerar som den ska då jag aldrig får den att lysa, Har provat lyfta batteripolen 2 ggr och det blir ingen skillnad. Borde jag ha 12V från kontaktdonet om inte knappen är aktiverad eller fungerar?
Några ideer om hur jag ska göra?
Känns trist att bara dra en strömtjuv nu när jag varit på volvo och köpt grejer.
Jag kommer att följa din tråd med stort intresse! Jag skapade en tråd så sent som i fredags om just problem med min ljusramp, och likt du får jag det inte att fungera. Hoppas innerligt att du får ordning på ditt problem, och jag med mitt. I morgon tänkte jag fortsätta felsöka och jag kommer att hålla min tråd uppdatera, och jag kan kika inom i din tråd också ifall jag hittar en lösning på vad som var felet med min bil och ljusramp.

Ha en fortsatt trevlig dag!

Länk till min tråd: viewtopic.php?f=19&t=152684
Efter en hel helg med klurande på lösningen som är så smidig gav jag upp och drog en simpel strömtjuv på det gamla viset från helljuslampan, Funkade direkt naturligtvis.
Fick tillslut knappen att lysa blått men begriper inte vad det gör för skillnad. När helljuset är av är dioden släckt. Slår jag på helljuset kan jag aktivera och avaktivera men helljuset lyser ju hela tiden då oavsett vad jag gör med helljusspaken. Något skumt är det nog. Tar gärna mot tips för vill ju inte lagt ut 400 på finfina volvodelar som bara sitter där nu och inte gör någon nytta.
Köpte du bara kontaktstycket eller en komplett reläsats?
Ena sladden i det fördragna kablaget är konstant plus från säkringen och den andra sladden är styrspänning (minus) till reläspolen, andra polen på reläspolen kopplas alltså till plus.
Köpte bara kontakten och knappen. Köpte en komplett reläsats på jula. Den hade gemensam jord från rampen och relät. Ska jag rycka ur dom och sätta jord från rampen direkt i karossen och sen minuskabeln från volvokontakten till jord på relät? 12v från volvokontakten till signalstiftet på relät? Så ingen separat jord till relät som man brukar koppla?

Nix, funkar inte i AAOS, däremot i Sensus...

Aj :-o låter inte rimligt att du ska st&a[…]

Vadf din volvoverkstad än säger så[…]

Har du haft samma jacka/byxor på dig nä[…]