Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Mazen
Kopplingen är slut, ialla fall vad jag kan förstå och har då tänkt sälja 245:an för jag orkar inte byta. Men nu är jag lite förbryllad, hadde en testpilot som kikade på bilen tidigare idag och han påstod bestämt att det inte är kopplingen utan någonting med elektroniken, fick inte ngt direkt svar och då han bjöd 1500 spänn tackade jag för visat intresse.

Nu vill jag få det bekräftat eller inte om det är koppplingen.

Symtom:
På tvåan, trean och fyrans växl drar det till ett visst varv för att sedan bara börja varva och inte dra ett dugg ( ett h-vete att göra en säker omkörning på fyran ), det drar bättre om man trampar mjukt på gasen ( vid hårt tryck börja det varva nästan direkt). När gasen släpps rycker bilen till och drar iväg något.
Detta måste väl vara kopplingen som är slut?
Om inte vad kan det då vara?

Vill tacka för all hjälp jag tidigare fått genom detta suveräna forum.
/Mazen
Användarvisningsbild
av Sparkz
Låter helt klart som att kopplingen slirar.
av Addekarlsson
Ställer mig vid Sparkz sida och stämmer in i kören som säger, Låter helt klart som att kopplingen slirar.

Mvh/ Adde
Användarvisningsbild
av Hilmer
Vad har du för växellåda!? På M46 kan OD´n slira nämligen, antingen pga slitage eller dåligt med olja.
Användarvisningsbild
av Caffis
Byt koppling 1200 spänn Byt urlrampnigslagret och gör inte som vi snålade och bytte inte lagret i svänghjulet så nu är det bara att riva igen korkat......
av Mazen
Tack för era snabba svar, som vanligt, då är det bekräftat att det är kopplingen - vilken jag har haft tanken på att byta och behålla skönheten, men jag tror den får gå vidare till ngn med mer tid.
Hilmer, det är en M47 5vxl, glömde skriva både motor/låda&års modell.

/Mazen
Motorn tappar kraft och dör.

Har en nissan micra k11 1998 som tappar kraft och […]

Hittade du felet med lampan i lastutrymmet? Jag ha[…]

Jag skulle testat så stor som möjligt.

Tryckslang v70 D5

Hej, undrar om någon vet vad nedre delen av […]