Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Nordda
#134671
Ja, efter att bilen poffar, rycker och lade av inatt på motorvägen en stund så tyckte jag att det var dags att ta en titt på tändningen och visst; den stog inte rätt till.

Har ingen testlampa utan jag har tagit lös 1ans tändstift och jordat den och drar nu runt motorn med spärr/dragskaft. Som ni ser på bilen så står det inte rätt till då det kommer gnista där markeringen är. Har aldrig ställt tändningen själv förut. Är det bara att lossa bulten som håller fast fördelaren och vrida den tills gnistan kommer vid 10-markeringen?

Tacksam för snabba svar.

Bild
Användarvisningsbild
av lilleman
#134676
kolla så den inte har hoppat på kamremmen.mvh/roger
av Nordda
#134684
Skiljer max 2 mm från nollställningen på kamdrevet då det är gnista. Hur får man bort hela kåpan som? Sitter den i fler än 3 bultar på B21?
Användarvisningsbild
av Sparkz
#134695
Brytarsystem eller elektroniskt? Motor och årsmodell är alltid bra att skriva...
En riktig tändiställningslampa är bäst, men det går väl hyfsat att göra som du säger. Har du brytare sätter du en provlampa mellan + och stiftet på fördelaren och justerar tills lampan slocknar på 10º.
av Nordda
#134706
B21A 1984. Har inte tillgång till lampa. Finns det att köpa en tändningslampa? Eller är dom dyra?
Användarvisningsbild
av Fluffen
#134714
279kr på biltema.
av Addekarlsson
#134721
Köp en sån där mejsel med sladd/krokodilkäft/lampa dom säljer på mackarna och anslt enligt Sparkz anvisningar, så är saken biff.

Mvh/ Adde
av Nordda
#134819
Förstog inte det riktigt :???:

Hur får man bort kamremskåpan? Lossade de 3 bultarna som fanns men gick inte att få lös den :?:
Användarvisningsbild
av Hilmer
#134840
Nordda skrev:Förstog inte det riktigt :???:

Hur får man bort kamremskåpan? Lossade de 3 bultarna som fanns men gick inte att få lös den :?:
Sitter med 4 skruvar, 3st M6/10mm och en M8/12mm i botten.
Remmarna får du givetvis släppa på först för att kunna lirka ut kåpan.


För att ställa tändningen utan lampa:
*Nolla motorn, alla axlar vid markeringen.
*Demontera fördelarlock och lokalisera "nollmärkningen" på denne.
*Vrid vevaxeln till önskat antal grader.
*Vrid nu fördelaren till markeringen och dra åt fördelaren.

Detta förfarande är inte fullkomligt, men ett bra sätt att iaf få igång motorn för att sedan kunna ställa "på känn" eller med stroboskoplampa.
av Nordda
#134858
Hilmer skrev: *Vrid nu fördelaren till markeringen och dra åt fördelaren.
Vilken markering?

Från början lite så, men man v&au[…]

Elpriset

Vattenfall, 2020 ………… […]

Tack :-)

Volvo V50 "Mr White"

Ja med den adra knoppen så, ja :)