NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av VolvoSnubben234
Tjena! Är i full fart med att byta ut OEM stereon till lite modernare Sony, har adapterkablar till grön och grå koppling.

Jag får dock inget ljud ut i högtalarna. Endast tweetern VF, HF. Misstänker att högtalarna i volvon är passiva och går via en extern förstärkare, och att de inte får någon ström av den nya stereon. På bilden jag bifogat ser ni en längre, svart, rund koppling (till vänster) som jag gärna vill veta vart den går till.
3.jpeg
3.jpeg (242.93 KiB) Visad 1204 gånger
Användarvisningsbild
av frasse4
Inte sysslat med S40, men tror den kör en del optiskt på ljudsidan? På äldre Volvos användes Din-kontakten för att skicka signal till en extern förstärkare. Då var det höger och vänster högtalare samt remote på kabeln. Bör gå att söka upp ett kopplingsschema .
Användarvisningsbild
av Erik Å
Här är pinout på din-kontakten, remote ska ha 12V (mot kraftjord/chassie) för att förstärkaren ska starta..
"Ground" avser signaljord
din.JPG
din.JPG (26.12 KiB) Visad 1145 gånger
Erik Å skrev:Här är pinout på din-kontakten, remote ska ha 12V (mot kraftjord/chassie) för att förstärkaren ska starta..
"Ground" avser signaljord
din.JPG
Tusen tack! Vet du möjligtvis vart i bilen förstärkaren sitter?
Och kan jag möjligtvis koppla remote till stereons remote?
Användarvisningsbild
av frasse4
Om din Sonystereo har lågnivå ut (med exempelvis RCA-kontakter) kan du göra din egen adapter där du tar dessa samt remote ut från stereon. På så vis kan du använda bilens slutsteg.
Användarvisningsbild
av Erik Å
VolvoSnubben234 skrev: sön 10 nov 2019, 16:20 Vet du möjligtvis vart i bilen förstärkaren sitter?
Och kan jag möjligtvis koppla remote till stereons remote?
I en del modeller tror jag den sitter på golvet under passagerarsätet (eller om det kanske var förarsätet)..
Många bilstereo brukar ha en utgång för att styra motorantenn men den kanske bara har spänning när man lyssnar på radio. Du får läsa på i stereons bruksanvisning :-) Har den inte lågnivå ut så skulle det nog gå att bygga en spänningsdelare från dess högtalarutgångar. Men man borde kanske AC-koppla varje signal med en kondensator i serie så det inte kommer med någon skadlig DC-komponent till förstärkaren. Inte säkert att den har interna dc-block kondensatorer.
Värmare XC60 22-

Tycker det funkar bra ändå. Min kollega[…]

Hej Per. Jag har nämligen samma problem nu. […]

Womens In Your City - No Verify - Anonymous Sex Da[…]