Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hejsan!

Jag vill bara berätta lite smått om min kunskaper om bilar.
Jag kan byta olja, lampor och tvätta dom, hehe.
Det jag vill få fram är att jag är 20bast, detta är min första bil
så jag har 0 i kunskaper/erfarenheter gällande bilar.

Men i vilket fall så har jag nu införslaffat mig av den förra ägaren en såkallad "pärla" och "min gamla bettan"

Men bettan, pärlan för med sig problem.

Det börjar med att bilen drar hela tiden till vänster och det har inte med lufttrycket att göra för det var det första jag kollade. Så jag tänkte om någon visste vad det kan vara för fel?
Jag vill tillägga att man måste ha ratten lite till höger bara för att den ska gå rakt, inte mycket..men ändå.

Sen är det så att jag skulle backa en gång och då började kopplingen gnälla, den gnäller när man trycker in och när man släpper på kopplingen (Även när bilen är av?).
Inget fel på kopplingen övrigt men någon som vet hur man ska få bort det s.k gnället?

Aja, detta kanske låter 100% amatörmässigt, men som sagt detta är min första bil.

/// tackar för seriösa svar
av Nordda
Den kanske har varit in i nån trottoar en gång i tiden. Framvagn kanske har felaktig toe. Något av framdäcken om är sneslitet?

Säker på att det är kopplingen och inte pedalen? Min gnekade när jag köpte den men det var lätt fixat med 5-56.
Användarvisningsbild
av Hilmer
Prova först och främst med att byta hjulen, räcker ju med att byta mellan fram och bak.
Blir det bra då så kan det bero på två saker, framvagnen står fel och dina framdäck är snedslitna eller så är det gamla däck som inte håller måttet längre.
Om dom är mycket snedslitna ser du ju bara att tittar på dom och då får du beställa tid för en framvagnsinställning, men prova även att byta ut dom mot några andra för det kan bero på andra saker också som sagt.

Vad det gäller gnällande koppling så är det mest troligen pedalen eller wiren som gör ljud ifrån sig, mycket vanligt att bussningarna och länkaget vid pedalen gnäller.
5-56, WD40 eller liknande på dessa detaljer plus wire kan avhjälpa detta tillfälligt, bäst är ju naturligtvis att demontera och olja/fetta in allt ordentligt, men då blev ju jobbet med ens mer avancerat ;)
Användarvisningsbild
av lilleman
hissa upp framändan på bilen och kolla så hjulen rullar lätt på båda sidorna det kan ju vara så att ett bromsok går trögt men det kan ju även vara som dem andra skrev mvh/roger
Användarvisningsbild
av Sparkz
Summerar:
Däck, framvagnsinställning, anliggande bromsar. Gamla däck kan dra otroligt mycket utan att det syns något på dem.
En sak till om du har servo: Servobalans är justerbar på 240. Lyft framhjulen och stara motorn och se om den vill styra av sig själv.
av motorman
En sak till om du har servo: Servobalans är justerbar på 240. Lyft framhjulen och stara motorn och se om den vill styra av sig själv.
------------------------------------------------------------------------------------
Sparkz

Vet du hur man justerar servobalansen på en "jänkestyrväxel"? Den det står "Volvo Flygmotor" på.

Min drar åt vänster och det går mkt lättare att svänga vänster än höger.
Motorn tappar kraft och dör.

Har en nissan micra k11 1998 som tappar kraft och […]

Hittade du felet med lampan i lastutrymmet? Jag ha[…]

Jag skulle testat så stor som möjligt.

Tryckslang v70 D5

Hej, undrar om någon vet vad nedre delen av […]