Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Min 244:a (1992, med B230f) har börjat bete sig märkligt och dör/går ojämt/väldigt dåligt när den är kall eller har stått ett tag. Det är bara ett problem på låga varv och låga växlar, och när motorn blir varm beter den sig som vanligt igen. När den är kall går det fortfarande att köra den på låga växlar men den kräver väldigt mycket gas för att inte "skaka till" eller dö. När jag sedan startar om motorn kan det ta upp till 5-6 sekunder på tändningen innan motorn går igång. Att köra motorväg/höga växlar har inte varit några problem alls, även om motorn varit kall.

När jag letat runt efter liknande symptom på forum verkar tjuvluft stämma in på hur bilen "hackar" och dör i låga växlar och varv, men då borde väl inte motorn bete sig som vanligt efter att motorn är varm?

Är tacksam för all hjälp!
I både hål 2 och 6 ? Då vet du att att givare och sensorer som är kopplade till tänd och bränsleboxarna är Ok och kan koncentrera dig på det som inte styrs av sensorer och givare. Typ bränsle mängd/tryck, tändelar som stift, lock kablar och liknande. Även kamremmen kan sitta lite fel utan att mootorn går så illa att det blir felkod.Förutsatt att felkodssystemert fungerar. Om du kopplar loss t.ex lambdasonden och kör utan ska det bli felkoder. Om du får felkod så glöm inte att nollställa efter.
Brianders V60 T6 AWD Summum MY12

Dom passa ju fint

Srs airbag

Hej, din felkodsläsare är troligen inte […]

@fjohan82 , tack! Att plocka av dörren var […]

Hylsan i vinkelväxeln

Mig veterligt finns inget att göra. Att stamp[…]