- ons 06 nov 2019, 17:34
Vad får man tillbaka? 60.000:-?
Det är en droppe i havet för en ren elbil i familjestorlek, där många kostar närmare miljonen...
Och nej, jag anser inte att Nissan Leaf och KIA Soul/Niro är familjebilar, de får väl inte ens ha dragkrok?
Jag kommer tycka att en elbil är bra subventionerad när den är momsfri.
Malmstroem skrev: ↑ons 06 nov 2019, 17:01 Dyker och dyker...Vet inte om jag kan hålla med om att det är kraftiga subventioner på elbilar här...
I oktober 2019 var 32,7% av nyregistreringarna diesel. Det har varit en nedgång sedan toppåret 2012, men jag skulle inte kalla det för att dyka. Jag skulle snarare säga att förändringstakten har minskat, där el nu går uppåt på bekostnad av fossil -- både bensin och diesel.
Notera att förändringen till el och hybrid är hårt styrd av det ekonomiska styrreglerna. Elbilar är vanligast i Norge och Sverige, där de också subventioneras kraftigt. I länder som inte har dessa subventioner är elbilar inte lika heta.
Vad får man tillbaka? 60.000:-?
Det är en droppe i havet för en ren elbil i familjestorlek, där många kostar närmare miljonen...
Och nej, jag anser inte att Nissan Leaf och KIA Soul/Niro är familjebilar, de får väl inte ens ha dragkrok?

Jag kommer tycka att en elbil är bra subventionerad när den är momsfri.

Volvo V60 D4 MY17 aut. BSR Steg 1+, Summum, Electric silver, Polestar chassi/optimering, 19" Bor, H/K mm...