Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av naposim
Hallå!
Har nyss blivit ägare till en Volvo V40 D4 så är lite grön gällande vad som finns eller ej till Volvo gällande appar mm.
Men min undran är om det finns någon liknande app som det finns till BMW och den heter Carly.
https://www.mycarly.com/en/Med den appen kan du göra en massa saker som tex. Genomför djupgående diagnostik , Låsa upp dolda funktioner mm

Best regards!
av Rådlös
Inte någon app, men ett helt program som heter VIDA/Dice med en tillhörande databas. Men det förutsätts nog att du har en laptop tillgänglig. Dessutom är det tidsbegränsat uppåt till 2016 (tror jag ?) Men där finns det mesta som går att läsa ut om man inte heter Volvo Själv.

Det finns massor av frågor och kommentarer om VIDA här på forumet. Sök!
Användarvisningsbild
av naposim
Tack för ditt svar!
Användarvisningsbild
av Derank
Du kan dok inet jämföra med carlye, 99% är låst i en Volvo och kräver SW för att kunna apliceras/ändras. Och har du en nyare V40 -15 och uppåt fukar inte Vida
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Derank skrev: tor 07 nov 2019, 21:59 Du kan dok inet jämföra med carlye, 99% är låst i en Volvo och kräver SW för att kunna apliceras/ändras. Och har du en nyare V40 -15 och uppåt fukar inte Vida
Ja, Volvo är väl väldigt unika i den mjukvara man utvecklar själva. Man har inga variabler alls som kan konfigureras utan man hårdkodar allt.

Vill man tex ha 5 olika ljudnivåer på ett alarm lägger man inte in en parameter som heter "volym" som man kan ändra. Då hårdkodar man istället 5 olika mjukvaror som har de olika volymerna i kod i stället.
Varierande laddtryck Volvo 940

Ja och om den glappar så är det vä[…]

Olika typer av växellådor

Till brorsans S60 T5 köpte jag ett kit fr&ari[…]

Volvo 440 Överhettar

Hej min 440 med renault motorn går varmt enl[…]

Värme i kupén laddhybrid

Är det så rakt av att elvärmaren e[…]