NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1346623
Hej hej alla glada Volvoförare. Jag har problem med min V50 1.8 från 2007 som vibrerar. En del i ratten, men generellt i hela bilen. Vibrationerna uppstår i alla hastigheter över 40 kh/h och blir värre med hastigheten. Det känns som det kommer från baken, och det är värre på passagerarsidan än förarsidan. Jag har läst många trådar här på forumet och gjort följande åtgärder:

Nya och balanserade däck
Hjulinställning
Testat med andra fälgar
Bytt bromsar inkl skivor fram och bak
Nya motorfästen (alla tre)
Bytt hjullager
Bytt drivknutar / drivaxel
Bytt stötdämpare bak
Bytt fjädrar bak

Bilen är nybesiktigad och genomgången på verkstad. Inga fel hittas.

Inget hjälper. Vad tror ni det kan vara?

Mvh Philip
#1346724
Slå lös spindelleden, min gick igenom besiktning, glappar inget - men när jag bytte hjullager märkte jag att den va slapp som fasen.
Det var roten till mina vibrationer.

Testa med en helt annan setup fälg och däck också, så kan du utesluta det om du inte hittar någon firma som Erik tipsar om ovan.
#1346796
Tack för svar!

Det kan inte vara däcken, har testat fyra uppsättningar varav de två senaste är helt nya premiumdäck. Har även provat två uppsättningar fälgar.

Ska kolla spindellederna nästa gång jag är på verkstaden. Men eftersom den varit på verkstad 10 ggr det senaste halvåret och de har bytt allt som jag listat så borde de märkt om spindellederna var kassa tänker jag. Men jag ska såklart kolla.

Mvh Philip
#1346807
Vibrerar det likadant om du frikopplar och lägger ur växeln? Bara för att utesluta drivlinan..
Jag skulle ha kollat att hjulen centrerar ordentligt när de sitter på plats också; rotera hjulen och kolla att de inte "kastar" eller wobblar
Större fel märks antagligen om man lyfter ett hjul i taget så det precis skrapar en liten aning mot marken och vrider runt det för hand. Är det ordentligt centrerat så bör det ju rimligtvis skrapa lika mycket hela varvet runt.. :-)
#1346927
Hej! Ja, samma vibrationer oavsett om den är frikopplad / växelspak i neutral. Ska kolla hjulen igen i nästa vecka när jag ändå ska till verkstaden.

Jag tycker det är skumt att man känner vibrationer i alla hastigheter. I De flesta trådar här på forumet med liknande problematik är det problem mellan vissa hastigheter. Min börjar vibrera direkt, faktiskt tidigare än 40 som jag skrev innan, man känner det även på 30 vägar. Vid 100 är det obehagligt och vid 120 går bilen knappt att köra. :-(
#1346934
Märkligt :oops: Obalans går nog att utesluta, det måste ju vara ett rejält ocentrerat hjul eller möjligen en broms som ligger på (plus skeva eller rostiga bromsskivor).. Ändras vibrationerna när du trampar på bromsen? Jag har haft rostfläckar på insidan av skivorna bak, då skumpade bilens bakände så fort man petade på bromsen i låg fart.
Lätt att kolla iofs; lyft ett hjul i taget, kolla att det går lätt att rotera alltså ingen anliggande broms. Övertala sen en medhjälpare att hålla lite lätt på bromspedalen samtidigt som du snurrar på hjulet och kollar att det är jämt motstånd hela varvet runt.. Om det hugger så ser insidan av skivan förmodligen ut som en katastrof :P Fast nu har du ju nya skivor..
Det finns tydligen eftermarknadsfälgar som måste ha en adapterring i centrum för att hamna rätt eftersom de ska passa till olika bilmodeller. Tappar man bort ringen så blir centreringen katastrofalt dålig.. Kan det vara nåt sånt?
#1346936
Bytt bromsar, innebär det även oken bak? Det är väl en liknande konstruktion på handbromsen som min V40 hade med en hävarm som, oavsett hur mycket man smorde och klyddade, ständigt kärvade och la till bromsen. Kolla så inte fälgarna blir varma vid körning.

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]

Först måste du ta bort den beiga plaste[…]

Tänk den dag det kunde bli så att bilti[…]