Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej

Jag fick en 2:a på besiktningen pga bromsslangens skick höger fram (och vänster var på gränsen). Jag tänker åtgärda det själv och behöver lite tips. Med tanke på skicket ”där nere” är jag osäker på att skruvanslutningarna mellan slang/bromsrör och slang/bromsok kommer släppa utan att gå sönder. Likaså är jag osäker på om luftningsnippeln kommer gå att lossa.

Mina huvudsakliga frågeställningar är;

1; Om jag inte får loss bromsslangen från bromsröret, kan jag då kapa bromsröret nära gamla anslutningen och kona dit en ny nippel passande bromsslangens anslutning? Eller är det för dåligt om utrymme där?

2; Om jag behöver skarva bromsröret istället för att bara montera en ny nippel, var under bilen är lämpligast att göra skarven?

3; Är rören av koppar, kopparnickel/stål eller stål? Vad händer om man ”blandar material”?

4; Är rören konade eller dubbelkonade?

För att vara på den säkra sidan kompletterar jag med ett par nya ok som får ligga tills jag vet om de gamla går att lufta eller inte...

Är det något jag missat eller inte tänkt på?

Tack!
//Linus
1.Är röret så dåligt bör du ändå byta minst till det är friskt rör. Knappast strax vid nippeln. Kona stålröret blir inte bra heller.

2.Där man kommer åt, och röret är friskt.
Men fram är dom inte så långa. Kanske lika bra att byta hela isf.
Rör skarvas med klämringskoppling. Då konas inte röret vid skarven, utan klämringen tätar utanpå röret.
(Som VVS-kopplingar)

3. Bara det är godkända bromsrör är allt ok. Kopparnickel är vanligast eftermarknad. Orginal är stål.

4. Dubbelkonade.

Bromsrör och luftnipplar skall dras ganska löst. Luftnippel kan släppa lättare om man först ger den ett bestämt men måttlig slag. (Inte slå sönder/av den)

Införskaffa en bromsrörsnyckel (öppen ringnyckel) så minskar risken att dra nippeln rund på bromsröret.

Snurra slangen istället, om nippeln går tungt utanpå röret.
Senast redigerad av 2 MickeM, redigerad totalt 0 gång.
MickeM skrev: tor 07 nov 2019, 20:19 1.Kona stålröret blir inte bra heller.
Menar du att orginalröret är stål och inte går att kona? Då är det ju svårt att skarva nånstans under bilen oxå, kanske är bäst att byta hela som du säger... sitter det i ABS-boxen direkt eller med någon koppling därefter?

MickeM skrev: tor 07 nov 2019, 20:19 3. Kopparnickel är vanligast eftermarknad. Orginal är stål.
Går det att skarva på kopparnickel på stålrören?

MickeM skrev: tor 07 nov 2019, 20:19 Införskaffa en bromsrörsnyckel (öppen ringnyckel) så minskar risken att dra nippeln rund på bromsröret.
Det har jag gjort 👍🏻

klacken skrev: tor 07 nov 2019, 20:20 Använd gasvärmare så får du loss allting och behöver inte byta grejer
Jag har en sånhär, kan det funka?
1C980420-E806-4CF9-B3F2-0BCB71041145.jpeg
1C980420-E806-4CF9-B3F2-0BCB71041145.jpeg (21.44 KiB) Visad 1472 gånger
Japp, ca 90 sekunder (på rörkopplingsänden, det kanske var i längsta laget :oops: ) med måttlig flamma. Räkna med att gummislangen tar eld och släpper från metalldelen med en rejäl smäll! Sen vill bromsvätskan som läcker ut väldigt gärna ta eld.. :-o En induktionsvärmare är säkert ett bättre alternativ, lite dyr att köpa in för ett enstaka jobb bara. Synd att de inte går att hyra :-)
Ta loss bromsröret från chassiet om det går så du får ut det en bit, man kan lägga aluminiumfolie bakom som skydd så man inte sätter eld på något i bilen.. Vattenslang eller släckare inom räckhåll är en bra försiktighetsåtgärd
Knacka ihop bromsrörsnyckeln med hammare / städ så den passar tight runt muttern så minskar risken för runddragning
Originalrören är nån typ av kopparnickel (på min -00 iaf), hårdare än koppar men rostar uppenbarligen inte
Dränk alla gängor med rostlösande olja några dar innan jobbet. Någon tipsade om att såga upp hylsan på slangen längsefter, ända in till gängan, med liten kapskiva på dremeln. Jag hade redan kört med blåslampa dock..
viewtopic.php?f=16&t=150833&start=20
Nu ska jag erkänna att jag inte sågat i bromsrören på V70N men jag tycker dom verkar rosta för mycket för att inte vara stål.
Men "Erik Å" kan ha rätt.

Men oavsett:
Ska du skarva bromsrör gör du det med kopplingar för ändamålet. =klämring.
Då behöver du inte kona alls. Oavsett material i rören. Du kan då sätta kopparrör ifrån ett stålrör tex.

Kona stålrör GÅR, men är avsevärt svårare än koppar/kopparnickel.

Värma med den lilla blåslampa går bra, men tänk då på att värma den detaljen som ska expandera. Dvs inte själva nippeln du ska vrida.
MickeM skrev: fre 08 nov 2019, 07:15 .. jag tycker dom verkar rosta för mycket för att inte vara stål...
Lätt att kolla med en magnet :-D

Nix, funkar inte i AAOS, däremot i Sensus...

Aj :-o låter inte rimligt att du ska st&a[…]

Vadf din volvoverkstad än säger så[…]

Har du haft samma jacka/byxor på dig nä[…]