Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av maranander
Fick tillbaka min V90 T8 -19 efter bromsbyte och uppdateringar. Den känns snabbare och motorljudet upplever jag som råare, är det möjligt? Dessutom lyser växelspaksknoppen (inte gjorde den det förut?) och ratten vibrerar när Pilot Assist stänger av sig självt.
av beachman
Uppdateringar från och med april 2019:
https://www.volvocars.com/se/support/to ... dateringar

Förbättrad logik för bältespåminnaren i baksätet. Signalen kommer att sluta ljuda när bilen stannar och börjar ljuda igen när bilen rör sig.
Gäller endast Europa och USA: För att förbättra den övergripande kvaliteten på våra fordon har en ny funktion, Volvo Data Analytics, integrerats. Denna funktion kommer att använda en liten del av fordonets dataplan.
Förändrad optimering i infotainmentsystemet för kompensering av motorljud. Något förändrat ljud kan upplevas.
Förbättrad feedback för Pilot Assist. Under vissa förhållanden vibrerar ratten lätt när Pliot Assist styrhjälp blir urkopplad, adaptiva farthållaren förblir aktiv. Samma vibration används som körfältassistans använder då bilen är på väg att lämna körfältet.

Gäller ej Twin Engine: Förändrade meddelanden i förardisplayen (12-tum) för Start/Stopp-funktionen. Symbol för start/stopp har tillkommit och texterna "Ready" och "Off" har tagits bort.
Gäller endast Europa: Connected Safety blir tillgänglig för fler marknader.
Uppdatering av Apple CarPlay:
Förenklad start efter att en iPhone har kopplats in.
Visuell notifiering av inkommande SMS samt andra notiser från en iPhone.
Förbättrad positionering vid användning av karttjänster i Apple CarPlay i Kina.
Förbättrad mjukvara i Tuneln, fler kanaler kommar att fungera.
Förbättrad sökning av intressepunkt (POI) i navigationssystemet.
Prestanda- och stabilitetsförbättringar i infotainmentsystemet.
Användaren får en ny timer på fordonets trygghetsbelysning. Tidigare var den 30 sekunder och med den nya förändringen blir det 120 sekunder.
Förbättring av motorstyrningssystemets optimering.
Förbättring av transmissionssystemets optimering.
Gäller ej XC40: Uppdaterad mjukvara som ger bättre styrkänsla och mindre vibrationer.
av CurovacXC902016
Måste säga att jag är så jävla trött på Volvo!
Såg din tråd om uppdateringen av motorstyrenheten.
Konktaktar volvo idag och frågar om jag kan köra till de nån dag som passar de så de kan ladda ner uppdateringen till min bil.
(De gör det via wifi när bilen står på deras parkering)
Men då kostar det pengar att göra det eller så får jag vänta i 9 månader till nästa service!
Tänk om apple tog betalt när de upptäckt bug i sin mjukvara och skickar uppdatering!
Jag tycker det är dåligt av Volvo!
av pellemando
beachman skrev: tis 05 nov 2019, 22:01 Förändrad optimering i infotainmentsystemet för kompensering av motorljud. Något förändrat ljud kan upplevas.
Hmm vadå är det fejk motorljud inne i bilen? Eller syftar dom på något annat?
av Xanthopteryx
CurovacXC902016 skrev:Måste säga att jag är så jävla trött på Volvo!
Konktaktar volvo idag och frågar om jag kan köra till de nån dag som passar de så de kan ladda ner uppdateringen till min bil.
Men då kostar det pengar att göra det eller så får jag vänta i 9 månader till nästa service!
Tänk om apple tog betalt när de upptäckt bug i sin mjukvara och skickar uppdatering!
Har du en bugg som påverkar dig så ta det på garanti. Antingen den ursprungliga eller på den som gäller vid service.
av Xanthopteryx
pellemando skrev:
beachman skrev: tis 05 nov 2019, 22:01 Förändrad optimering i infotainmentsystemet för kompensering av motorljud. Något förändrat ljud kan upplevas.
Hmm vadå är det fejk motorljud inne i bilen? Eller syftar dom på något annat?
Tror det är aktiv brusreducering som används.
av maranander
beachman skrev: tis 05 nov 2019, 22:01 Uppdateringar från och med april 2019:
https://www.volvocars.com/se/support/to ... dateringar

Förbättrad logik för bältespåminnaren i baksätet. Signalen kommer att sluta ljuda när bilen stannar och börjar ljuda igen när bilen rör sig.
Gäller endast Europa och USA: För att förbättra den övergripande kvaliteten på våra fordon har en ny funktion, Volvo Data Analytics, integrerats. Denna funktion kommer att använda en liten del av fordonets dataplan.
Förändrad optimering i infotainmentsystemet för kompensering av motorljud. Något förändrat ljud kan upplevas.
Förbättrad feedback för Pilot Assist. Under vissa förhållanden vibrerar ratten lätt när Pliot Assist styrhjälp blir urkopplad, adaptiva farthållaren förblir aktiv. Samma vibration används som körfältassistans använder då bilen är på väg att lämna körfältet.

Gäller ej Twin Engine: Förändrade meddelanden i förardisplayen (12-tum) för Start/Stopp-funktionen. Symbol för start/stopp har tillkommit och texterna "Ready" och "Off" har tagits bort.
Gäller endast Europa: Connected Safety blir tillgänglig för fler marknader.
Uppdatering av Apple CarPlay:
Förenklad start efter att en iPhone har kopplats in.
Visuell notifiering av inkommande SMS samt andra notiser från en iPhone.
Förbättrad positionering vid användning av karttjänster i Apple CarPlay i Kina.
Förbättrad mjukvara i Tuneln, fler kanaler kommar att fungera.
Förbättrad sökning av intressepunkt (POI) i navigationssystemet.
Prestanda- och stabilitetsförbättringar i infotainmentsystemet.
Användaren får en ny timer på fordonets trygghetsbelysning. Tidigare var den 30 sekunder och med den nya förändringen blir det 120 sekunder.
Förbättring av motorstyrningssystemets optimering.
Förbättring av transmissionssystemets optimering.
Gäller ej XC40: Uppdaterad mjukvara som ger bättre styrkänsla och mindre vibrationer.
Tack, då stämmer det mesta! Kan även meddela att Apple Carplay startar snabbare.
Användarvisningsbild
av Ilduce77
CurovacXC902016 skrev: ons 06 nov 2019, 19:55 Måste säga att jag är så jävla trött på Volvo!
Som det sades innan, så är det bara att köra upp med din bil och boka tid om det är något som strular. Då går det på garantin och kostar inget.

Om det bara är för känslan att ha det senaste, så kostar det. Detta kommer troligtvis att ändras när möjligheterna att uppdatera OTA över vanligt wifi.

Jag tycker Volvo ligger i framkant, dock ej i nivå med Tesla, som bjuder på uppdateringar över huvudtaget. Inte mycket att klaga på.

Som det ser ut nu med systemet i bilen, är det ju ändå någon som ska hantera din bil när den ska uppdateras och denne någon ska ju ha lön..
av Dujmovic1966
Hadde min volvo xc 90 på servis ny mjukvara program men efter den fungerar inte sätevärme har tittat på säkringar men dom är hela. Man börjar tvivla på volvo

Jag blev ganska irriterad på den där ch[…]

Volvo 740 fördelare

Det ör inte samma kabedragning. Det skiljer p[…]

Hur du kunde ha en Tesla i flera år och int[…]

DRL problem

Beter sig strålkastaren likadant om du anv&a[…]