Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av kievY
Hej,
Idag från jobbet i -1 och en sträcka på 12 km så märkte jag att temperaturmätaren ställde sig exakt kl 12 när jag skulle parkera hemma. Jag kollade redan förra året under vintern hur den betedde sig men jag gjorde inget åt saken.

Saken är den att jag har bra värme i bilen hela tiden, bilen håller sin värme när den väl är varm och under sommarhalvåret har jag inte problem med överkokningar.

Min fråga är ska det ta ca 12 km för att få nålen att visa kl 12 och att termostaten är långsam eller är den kanske redan så pass seg att dags att byta?

Vad jag sett så är det väl byte av hela termostathuset som gäller efter 05, gäller det även bifuel? Finns det olika termostathus?
av halvgute57
Nu har jag en T5 - 01 och det tar tid innan tempmätaren ställer sig kl. 12 trots frisk termostat.
Kör nog över en mil innan den slår 12.. :-)
av kievY
Nu är det 70-80 väg jag har till jobb, bilen drar inte mer och värmen allting fungerar och står den väl på 12 så håller den sig där och ger värme så det kanske ska va så. Hade för mig det skulle gå fortare.
av MickeM
Jag åker också över en mil innan den står kl12 när det är under +5.
Under -20 åker jag tre mil innan kl12.
Detta störde mig första vintern jag hade bilen.

Stannar jag när temp börjar stiga, är övre kylarslangen småljummen. Jahapp, kass termostat tänkte jag då.

Bytte till nytt termostathus (Calorstat) och det blev något SÄMRE.

(Första 1.5mil är mycket utför)

V70n 140hk 2005.
av kievY
Hm, då kanske det ska vara så. Jag menar igår var det 0 grader, och blir det kallare kommer det betyda att resan till/från jobb gör att motorn kanske inte ens kommer upp i temp då. Hade det bara varit termostaten hade jag kunnat testa byta, men ska jag byta hela huset och det är en del jobb så känner jag mig lite osäker för det och vill undersöka om det ska vara så.
av MickeM
Jag kan ha fått en dålig termostat.
Så jag rekomenderar att köpa märkesgrejer i detta fallet.

Det är inte svårt att byta.
Lite omständigt bara, eftersom servopumpen måste lossas och lyftas åt sidan. Slangarna kan vara kvar.

Men en Bi-fuel kan ha mer grejer i vägen förstås.
av Rådlös
Instrumentet i panelen är inget precisionsinstrument. Om du vill kolla upp ordentligt, skaffa en IR-termometer och kolla direkt på motorn. Mät på samma ställe om du skall göra flera mätningar, så att du har koll på temperaturförändringar. Mät nära termostathuset men inte efter termostaten på slangen t.ex. Det blir ju inte varmt förrän termostaten har öppnat.
IR-termometrar finns på Clas Ohlson t.ex. Även Biltema och andra prylvaruhus, men Clas Ohlsons pennmodell är förmodligen billigast? Den räcker och fungerar.
En IR-termometer går att använda i andra sammanhang också. T.ex nu när det börjar bli kallt och man vill hitta tjyvdrag i dörrar och fönster i våra bostäder.

https://www.clasohlson.com/se/IR-termom ... r366891000

Nix, funkar inte i AAOS, däremot i Sensus...

Aj :-o låter inte rimligt att du ska st&a[…]

Vadf din volvoverkstad än säger så[…]

Har du haft samma jacka/byxor på dig nä[…]