Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av cboii
Hej!
Har ett mycket spännande problem med ABS-systemet på bilen (En volvo v70n 2005), Efter sen bilen har stått parkerad på en gräsmatta senaste månaden så har abslampan börjat lysa.

Startar jag bilen hoppar ABS-lampan i gång, lägger jag sen i backen och backar ut från parkeringsplatsen slocknar lampan för att sedan börja lysa igen efter man nått ca 20 km/h.

Vid felkodsavläsning kommer kod p0500(Vehicle Speed Sensor VSS Malfunction) har läst mig till att det skulle kunna vara antingen ABS-kransen, ABS-Sensorn eller själva ABS-styrenheten. Hur kan man ta reda på vad det är?

Vet att man kan mäta ABS-sensorerna men vad för värden letar man då efter motstånd eller spänning och vilka värden är "normala"?
av Andreas12
kick96 skrev: tor 07 nov 2019, 12:24 Det kan vara abs ringen på vänster sida som är sprucken. Är vanligt att dom spricker.
Abs ringen brukar märkas genom att i detta fall svänga vänster i låg hastighet o bromsa, då börjar abs jobba.
På min saknades en bit men abs lampan lös inte för det.
av MickeM
Ringen syns väl med svängt hjul.
Lys innanför drivknuten med ficklampa, medan du knuffar bilen bakåt och kollar ringen hela varvet. Lika på båda sidorna.

Bilen behöver inte lyftas eller någonting.

Åk till ÅF så ser dom vilken nyc[…]

Byta bärande balk 940

Finns verktyg att hugga loss punktsvetsar med. Jag[…]

Nix, funkar inte i AAOS, däremot i Sensus...

Aj :-o låter inte rimligt att du ska st&a[…]