Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Rudolfroffe
S80 -04. Bytte olja och filter i helgen. Upptäcker oljestänk i garaget efter ett par dagar.
Det droppar olja från filterhållaren.
Försöker dra lite till för hand - samma dropp.
Drar med stor polygrip - samma dropp.
Plockar ut filtret och sätter tillbaka hållaren - samma dropp.

Vad i glödheta... kan gängan ha tagit stryk? Förslag på åtgärd önskas. Har någon råkat ut för samma problem?
av Andreas12
Hade problemet på en nyköpt v70.
Denna var nyservad på verkstad.
Var något med packningen, kasserade skiten o köpte mahle filter o smorde in ringen..
Varit tätt sen dess så antar det är vissa märke som har dåliga packningar.
Användarvisningsbild
av Erik Å
Det går att lägga o-ringen i fel spår på "koppen".
Nån på brickboard hade glömt att ta bort den gamla o-ringen, med dubbla o-ringar så läcker det uppenbarligen! :-)
Polygrip är inget bra alternativ, passande verktyg till koppen finns på t.ex. biltema för en rimlig peng
av Rudolfroffe
Jag köpte originalfilter på Volvo idag. Där fick man använda ganska mycket våld för att få in/upp filtret. Jämfört med Biltemas variant.
Men, det största problemet var (förmodligen) att jag satte O-ringen längst ner på koppen. Nu placerade jag ringen några millimeter längre upp, där det fanns en liten "midja".
Hur som haver är skiten tätt nu. Tack för era råd och tips.
/Roffe
av LaRy
Jag gjorde ett misstag som innebar samma problem som du beskriver.
Jag "fiskade upp" o-ringen ur spåret med en liten fick- kniv. Lätt och smidigt. Därefter läckte filterkoppen. Det visade sig att jag skapat en repa i spåret, så liten att jag måste använda förstoringsglas för att se den. Gick ej att se med blotta ögat. Det räckte för att det skulle droppa. Kolla spåret runt om med förstoringsglas.

Nix, funkar inte i AAOS, däremot i Sensus...

Aj :-o låter inte rimligt att du ska st&a[…]

Vadf din volvoverkstad än säger så[…]

Har du haft samma jacka/byxor på dig nä[…]