Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av 800serien
Erik Å skrev: tis 05 nov 2019, 20:03
800serien skrev: tis 05 nov 2019, 19:48 Finns inte en chans att det är stålaxel, iaf inte på (min) 850. ..
Testa med en magnet! :-) Om axeln skulle vara av aluminium så måste den vara annorlunda konstruerad. Finns inte en chans att plåtarna som sitter över/under lagerbockarna skulle hålla om de vore i aluminium och lika tunna.. Eventuell rost börjar på undersidan av fjädersätena, de blir rätt hårt sandblästrade
Får nog krypa till korset, testade med en magnetpenna nu och se på fan, den fäste. :-o Men axeln ser ut som aluminium och den ser ärgad ut som aluminium brukar göra.

Jag tittade men det var ju minimalt, som flygrost.

Du behöver nog inte oroa dig för att din bakaxel ska rosta upp, skulle säga att det är lite överkurs att börja spruta rostskyddsmedel i/på den. Lackera utvändigt istället. Men det gör man ju som man vill. ;-)
Användarvisningsbild
av Erik Å
800serien skrev: tis 05 nov 2019, 20:26 Men axeln ser ut som aluminium och den ser ärgad ut som aluminium brukar göra.
Den har förmodligen aluminisering som ytbehandling så det är mycket riktigt aluminium på ytan som man ser
800serien skrev: tis 05 nov 2019, 20:26 ... Lackera utvändigt istället.
Redan gjort. Är orolig att det kan stå vatten inuti rören ut till hjulnaven eftersom det är så dåligt med dräneringhål.
De tunna plåtarna som lagerbockarna sitter fast i är förmodligen rätt känsliga för rost, de har jag sprutat på insidan när jag ändå har rostskyddat lagerbockarna
Användarvisningsbild
av 800serien
Erik Å skrev: tis 05 nov 2019, 20:33
800serien skrev: tis 05 nov 2019, 20:26 Men axeln ser ut som aluminium och den ser ärgad ut som aluminium brukar göra.
Den har förmodligen aluminisering som ytbehandling så det är mycket riktigt aluminium på ytan som man ser
800serien skrev: tis 05 nov 2019, 20:26 ... Lackera utvändigt istället.
Redan gjort. Är orolig att det kan stå vatten inuti rören ut till hjulnaven eftersom det är så dåligt med dräneringhål.
De tunna plåtarna som lagerbockarna sitter fast i är förmodligen rätt känsliga för rost, de har jag sprutat på insidan när jag ändå har rostskyddat lagerbockarna
Måste vara så. Så bra rostskydd så man blivit lurad i alla år. Antagit det var alu, tji fick man. Alltid lär man sig nåt nytt. :-)

Hur ska det vattnet komma in? Lär ju dunsta bort samma väg isf. Jag vågar lova att ingen P80 har gått till skrot pga att själva bakaxeln rostat upp. :P
Användarvisningsbild
av Erik Å
Hurra! Det gick att krångla in en 5mm slang i hålet under kulleden, slangen försvann en halvmeter in i axeln i riktning mot hjulet.. Har pumpat in en deciliter olja på båda sidorna, trodde att det skulle börja rinna ut någonstans men inte :oops:
Användarvisningsbild
av gubbstrutt
@Erik Å, Är det den kulleden som fäster bryggan i bilen du syftar på. Där vid fästjärnen som du blästrade av om ja minns rätt?
Användarvisningsbild
av Erik Å
gubbstrutt skrev: ons 27 nov 2019, 15:43 @Erik Å, Är det den kulleden som fäster bryggan i bilen du syftar på. Där vid fästjärnen som du blästrade av om ja minns rätt?
Japp precis. Kulledsbussningen slutar i en järnpinne som är instucken i bakaxeln och låst med en bult uppifrån och mutter på undersidan. Och precis bakom muttern finns ett hål där man fäster specialverktyget för att dra ur kulleden. Där fick jag in slangen efter lite meckande, det sitter någon gummibussning därinne som delvis blockerar hålet.
Förmodligen finns dräneringshålet jag har letat efter gömt ovanför undre plåten som håller lagerbocken, det är lägsta punkten på rörets U-form. Det verkar sippra ut olja där någonstans, dräneringshålet behöver med all säkerhet rensas...
Senast redigerad av 2 Erik Å, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
av Erik Å
Fel av mig, hålet sitter ju framför muttern :oops: Så man måste krångla sig förbi bulten med slangen.. Men det gick med en lite styvare tunn plastslang
Dränering.jpg
Dränering.jpg (83.42 KiB) Visad 358 gånger
Senast redigerad av 1 Erik Å, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av gubbstrutt
Ok ingen fara hade troligen sett hålet ändå. Du har gått grundligt tillväga kan jag se. Det där lär hålla ett tag har följt tråden från början.
Brandsläckare i V90?

Vill minnas att Volvo har erbjudit sådan eft[…]

Jo, 18” har ET 55. Det har även 19&rdqu[…]

Motorvärmare 850

Beställde nyss slangvärmaren RE480 och m[…]

Prestige Performance

Samma "kines grejer" alla andra krä[…]