Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av MickeM
Tändkablarna är sannolikaste felet.

Linda lite eltejp på glasfiberröret på varje kabel och se om det blir bättre. (Delen som går ner till stiftet)
Ja= byt kablar.
Användarvisningsbild
av gubbstrutt
Jaha men då ska vi se jo TS har inte vart här sedan 19e aug. Så då lånar/ kapar jag tråden.
Jo jag har en B5252S 10V. När motorn är igång piper det om tändspolen :-/ det har den gjort så länge jag haft bilen snart ett år.
Har aldrig hört nått liknande ska det vara så?.
Användarvisningsbild
av Erik Å
Har du fått in möss i den? :-D
Det är inte omöjligt att styrdonet pulsar strömmen genom spolen med hög frekvens, likströmmen blir onödigt hög när motorn går på lågt varvtal annars. Sen på maxvarv är det ändå svårt att hinna ladda upp induktorn mellan varje tändpuls eftersom urladdningarna kommer så tätt inpå varandra. En del transformatorer piper, andra är tysta... Har du glömt hur linjetransformatorn i gamla tjock-tv brukade börja gnissla och skrika på vissa apparater, det var hopplöst svårt att få dem helt tysta :-)
Användarvisningsbild
av Lucif3r
gubbstrutt skrev: När motorn är igång piper det om tändspolen :-/ det har den gjort så länge jag haft bilen snart ett år.
När en tändspole börjar bli sliten alt. använder lite andra komponenter än någon annan, så kan dom pipa i en högaktig frekvens. Det kallas "coil whine", och betyder sällan att det är något funktionabelt fel på den.
Användarvisningsbild
av gubbstrutt
@Erik Å, Nä inga möss men därimot trodde jag att jag själv hade fått för många tomtar på loftet :laugh:

@Lucif3r, Vad menar du med använder lite andra komponenter än någon annan?

Har nu bytt bränsletrycksgivare och nu ä[…]

Amerikanare är de största exponenter[…]

Mitt lås hade kläggat ihop helt, s&arin[…]

Service Peugeot 107 2007

Får se vad som händer nu dom närma[…]