Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Bubs
Bytte i helgen olja och filter på min d5 2008 fick order på att det skulle vara 5,5 liter kollade i instruktionsboken där stod det att det skulle vara 6 liter enligt OK så skulle det vara 6,2 liter jag fyllde på 5,5 liter som det ska vara oljenivån var då nere mot minimum på stickan så jag fyllde på ca 4- 5 dl till då kom det upp på normal nivå enligt stickan Ringe och pratade med Volvo idag och det skulle vara max 5,5 liter men man blir ju förbaskat lurad på stickan för om jag köper en beg D5 och lyfter på stickan och man ser att det är nere på min så fyller amn ju naturligtvis på oljan för enl stickan så är det ju för lite olja i motorn. Tycker att det är förbaskat dåligt av Volvo att inte ersätta den gamla stickan mot en ny så att nivån stämmer på stickan eller är det någon som vet om Volvo har en oljesticka som ersätter den gamla så man slipper bli lurad?
M v h J-O
Användarvisningsbild
av apersson850
Huruvida det finns olika långa stickor vet jag inte, men jag vet att man har ändrat oljenivån någon gång, då den ursprungliga nivån man bestämde visade sig orsaka problem.

Var ute en stund igår och valde då att[…]

Köra EX90 med släp

Lövet, intressant video om betydelsen av luft[…]

Varför ska du byta? Kvittrar eller "flad[…]

Turboslangarna är undersökta under tryck[…]