Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av morfarginko
Är mkt nära att hoppa på en sån, skulle vilja ha sista input, gärna från nån ägare?

Vad är bra resp dåligt med bilen?
Vad värdesätter du i denna bil?
Vad saknar du?
Skulle du köpa en lika? om ej varför?
av SundanceKid
Jag har vägt att beställa en XC90 B5 bensin, ganska fullspecad r-design mot en V90 T8 r-design att ha på företaget. Kommer bli V90. Väger man bränsleförbrukning, årsskatt, förmånsvärde osv osv Så skulle Xc90:in kosta mig 5000kr mer i månaden trots att de hamnar på exakt samma köpesumma. Kan väl i princip leasa V90 + ytterligare en bil för samma kostnad som Xc90.
V90:in är dessutom mycket skönare bil.
av morfarginko
SundanceKid skrev:Jag har vägt att beställa en XC90 B5 bensin, ganska fullspecad r-design mot en V90 T8 r-design att ha på företaget. Kommer bli V90. Väger man bränsleförbrukning, årsskatt, förmånsvärde osv osv Så skulle Xc90:in kosta mig 5000kr mer i månaden trots att de hamnar på exakt samma köpesumma. Kan väl i princip leasa V90 + ytterligare en bil för samma kostnad som Xc90.
Oj, är det så stor skillnad. Detta är ett privatköp. Svag för större SUV'ar, men ska man vara lite mer rationell så är det ju onödigt i mitt fall, men nu tänker jag mer med hjärtat om jag köper denna.
av Lockis
morfarginko skrev: mån 04 nov 2019, 16:44
SundanceKid skrev:Jag har vägt att beställa en XC90 B5 bensin, ganska fullspecad r-design mot en V90 T8 r-design att ha på företaget. Kommer bli V90. Väger man bränsleförbrukning, årsskatt, förmånsvärde osv osv Så skulle Xc90:in kosta mig 5000kr mer i månaden trots att de hamnar på exakt samma köpesumma. Kan väl i princip leasa V90 + ytterligare en bil för samma kostnad som Xc90.
Oj, är det så stor skillnad. Detta är ett privatköp. Svag för större SUV'ar, men ska man vara lite mer rationell så är det ju onödigt i mitt fall, men nu tänker jag mer med hjärtat om jag köper denna.
Grillchips har rätt inställning här. "smiles per gallon over miles per gallon"
Själv hade jag svårt att motivera en bensin framför dieseln men så gillar jag diesel karaktären också. (gäller dock en V60, hade man kunnat få D5 där hade jag nog valt den enligt grillchips princip :-D )
av morfarginko
Lockis skrev: mån 04 nov 2019, 16:47
morfarginko skrev: mån 04 nov 2019, 16:44
Grillchips har rätt inställning här. "smiles per gallon over miles per gallon"
Själv hade jag svårt att motivera en bensin framför dieseln men så gillar jag diesel karaktären också. (gäller dock en V60, hade man kunnat få D5 där hade jag nog valt den enligt grillchips princip :-D )
Det är erbjudandet på T5 jag starkt överväger. Hade hellre haft en D5 men prisskillnaden är för stor.
av V70_2005
Jag hade nog också valt en D5 före en t5 pga förbrukningen.

Har inte provat t5 men min xc90 t6 är tyst och silkesmjuk och jag tror en t5 är likadan så komfort och körbarhetsmässigt vinner en t5 över en D5. Jag ville ha mer effekt därför valde jag t6.

Har kört min t6 i drygt 3000mil och den snittar 0,95/mil (loggat alla tankningar). Om du kör mycket längre sträckor kan det bli lägre men mer kortkörningar och inspirerad stil blir det högre.

En D5 antar jag borde hamna på typ 2dl mindre per mil, med dagens bränslepriser är det 3kr.

Hur ligger skatten på dessa bilar? Man gjorde en rejäl höjning för bilar registrerade efter juni 2018 (typ2-3kSEK->10kSEK.
av morfarginko
V70_2005 skrev: tis 05 nov 2019, 07:27 Jag hade nog också valt en D5 före en t5 pga förbrukningen.

Har inte provat t5 men min xc90 t6 är tyst och silkesmjuk och jag tror en t5 är likadan så komfort och körbarhetsmässigt vinner en t5 över en D5. Jag ville ha mer effekt därför valde jag t6.

Har kört min t6 i drygt 3000mil och den snittar 0,95/mil (loggat alla tankningar). Om du kör mycket längre sträckor kan det bli lägre men mer kortkörningar och inspirerad stil blir det högre.

En D5 antar jag borde hamna på typ 2dl mindre per mil, med dagens bränslepriser är det 3kr.

Hur ligger skatten på dessa bilar? Man gjorde en rejäl höjning för bilar registrerade efter juni 2018 (typ2-3kSEK->10kSEK.
kör max 2000mil/år. jag gissar man kan räkna på vart brytpunkten ligger för mig men en ny d5 med liknande utrustning blir avsevärt dyrare.

tyvärr är det plånboken som talar :)
av Tottep
Jag har precis (1 mån) köpt en T5'a och efter haft diesel bilar dom senaste 10 åren och den senaste var en BMW 520 -16 så blev jag väldigt överraskad hur pass pigg och mjukt den "lilla" motorn var i den stora bilen. Men visst är förbrukningen helt annorlunda mot att köra en diesel men räknar man på skillnaden på inköp och milen som iaf jag kör per år ca.1500 mil så kan jag köra många mil för den mellanskillnaden.
av morfarginko
Tottep skrev:Jag har precis (1 mån) köpt en T5'a och efter haft diesel bilar dom senaste 10 åren och den senaste var en BMW 520 -16 så blev jag väldigt överraskad hur pass pigg och mjukt den "lilla" motorn var i den stora bilen. Men visst är förbrukningen helt annorlunda mot att köra en diesel men räknar man på skillnaden på inköp och milen som iaf jag kör per år ca.1500 mil så kan jag köra många mil för den mellanskillnaden.
Aha det låter ju bra! vad för utrustningspaket har du? ngt annat du gillar/ogillar med bilen?

Jag blev ganska irriterad på den där ch[…]

Volvo 740 fördelare

Det ör inte samma kabedragning. Det skiljer p[…]

Hur du kunde ha en Tesla i flera år och int[…]

DRL problem

Beter sig strålkastaren likadant om du anv&a[…]