Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av gubbstrutt
Tydligen finns det fler bakvagns bryggor magneten fäster på än din. Samma på min@Erik Å,
Satte en lampa med magnetfäste på bryggan. Tänkte inte på det då. Eller är det bara vissa ställen som är av stål?
Användarvisningsbild
av Erik Å
gubbstrutt skrev: mån 04 nov 2019, 19:55 ..Eller är det bara vissa ställen som är av stål?
Det skulle bli näst intill omöjligt att svetsa ihop delarna om vissa var av stål, andra av aluminium. Överallt där jag provade så fastnade magneterna..
Jag tror det är så här: ståldelarna fick aluminisering som ytbehandling, därför ser det ut som om axeln är av aluminium.
Eller kan det har varit så att 850 hade aluminium och S/V70 fick stål? Var det inte så med länkarmarna fram?
Hursomhelst, den här axeln rostar så sakteliga både på in- och utsidan. Utsidan och delar av insidan är redan fixade.
Det måste finnas fler dräneringshål någonstans, jag ska leta lite till. Det ingår i underhållet att rensa dräneringshålen :-)
Användarvisningsbild
av gubbstrutt
850 vet jag inget om alls. Men det verkar ju som våra är av stål. Ska ta huggmejseln o kolla på nån krockad skitbrygga på skroten vid tillfälle. Båda modellerna påminn mig om det bara.
Användarvisningsbild
av Erik Å
gubbstrutt skrev: mån 04 nov 2019, 20:13 ..Men det verkar ju som våra är av stål.
Skönt att inte vara helt ensam om det :-)
Du behöver nog ingen huggmejsel för att kolla, tror det framgår av rostbrun färg
Användarvisningsbild
av gubbstrutt
Ja tänkte på handslägga o huggmejsel på 850 och sv 70 så är frågan ur världen sen. Men jag ger mig fan inte på nåra bryggor som är användbara för någon annan.
Användarvisningsbild
av Erik Å
Det är väl bara att hugga till :-D
Lite kul, jag googlade på "bakaxel V70 dräneringshål" i hopp om att hitta en bild. Gissa vad jag fick för sökträff. Jepp, jag hamnade i precis den här diskussionstråden :-D
Användarvisningsbild
av kebabpizza
gubbstrutt skrev:850 vet jag inget om alls. Men det verkar ju som våra är av stål. Ska ta huggmejseln o kolla på nån krockad skitbrygga på skroten vid tillfälle. Båda modellerna påminn mig om det bara.
Eller så plundrar du kylskåpet på ett par magneter :)
Intressant, har själv ägt både 850 och S/V70 men det var aldrig något jag tänkte på då.
Användarvisningsbild
av 800serien
Finns inte en chans att det är stålaxel, iaf inte på (min) 850. Möjligt att dom skaffade det på S/V70 för att spara pengar men det låter lite väl långsökt. Volvo må ha gott rostskydd men det är inte rost nånstans på bakaxeln på min 855 GLT -97. Mätarställningen står på samma siffror som de flesta Volvos av denna tidsålder, dryga 31 500 mil men det är ändå en hel del och bilen är ju inte ny längre.

Har inget minne av att jag fått fast en magnetlampa på bakaxeln heller. Detta måste undersökas vidare. :-)
Användarvisningsbild
av Erik Å
800serien skrev: tis 05 nov 2019, 19:48 Finns inte en chans att det är stålaxel, iaf inte på (min) 850. ..
Testa med en magnet! :-) Om axeln skulle vara av aluminium så måste den vara annorlunda konstruerad. Finns inte en chans att plåtarna som sitter över/under lagerbockarna skulle hålla om de vore i aluminium och lika tunna.. Eventuell rost börjar på undersidan av fjädersätena, de blir rätt hårt sandblästrade
Brandsläckare i V90?

Vill minnas att Volvo har erbjudit sådan eft[…]

Jo, 18” har ET 55. Det har även 19&rdqu[…]

Motorvärmare 850

Beställde nyss slangvärmaren RE480 och m[…]

Prestige Performance

Samma "kines grejer" alla andra krä[…]