Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej

Tycker det är dumt när man har nere kamremem att inte byta vattenpumpen. Gjorde själv bytet för 2 veckor sen och då bytte jag vattenpump, kamrem/multi rem med följande löprulle/spännare och bilen hade passerat 18000 mil ( v70 d4 2015 awd ) så nu kommer den rulla på många år :)
Ok, kommer byta allt.

EFtersom jag gillar att meka tänkte jag ge mig på det själv. Har kikat i Vida och det är inte jättedetaljerat och beskrivande text saknas.
Har även letat på nätet men hittar ingen bra till min verison av motor. Till -2007 finns en hel del.

Ngn som vet var jag kan hitta en bra beskrivning hur man gör? Är i först hand ute efter hur kamremsspännaren skall monteras.
Även hur man kan få bort bulten till vevaxeln utan specialverktyget eller en mutterdragare som klarar så stort moment.
Hej

När jag bytte så delarna själv så tittade jag på följande
stämde hyffsat till min D4 awd 2015. Fast jag hoppade momenten att lossa kamaxeln och plasten som visas på klippen 2:57 var en del pyssel att få loss vattenpumpen och få den på plats igen. Är jäkligt trångt och många skruvar som sitter lite lurigt till den :)
Har oxå sett att det inte finns några videos på V70II lr S80II, har ju funnits i 11/12år nu o rätt många har ju passerat både mil/år för kamremsbyte.

Har haynes till både min V70n o V70II men måste ju säga att jag har haft mer hjälp av bra youtube-videos...

Tjena, behöver lite hjälp då jag v[…]

Hmm, jag som trodde att 4749kr/år var dyrt. […]

Idag fick jag äntligen hem blocket också[…]

Ventilspelet blev bra,hade nog missat rätt l&[…]