Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Kan tilläggas att ytterligare en felkod uppenbarat sig efterkörning, det tar ca 30 sekunder från det att bilen startas till att felmeddelandet " start/stop service erfodras" tänder sig i instrumentet.

felkoden CEM B13DF01 permanent, huvudbatteri diod eller relä, generellt elektriskt fel

Har sumrat kablaget till både CEM samt ECM, allt verkar helt..

Eftersom funktionen elektriskt är OK, alltså sekundärbatteriet får vanlig laddström trots att bilen inte fattar det, finns det någon form av signalkabel som skall berätta för ECM eller CEM att signalen är OK, detta felet kan ju tyda på att funktionen är OK bara det att styrenheterna inte fattar detta.
Nu är problemet löst inte bara på denna bilen, utan på 4 andra som har varit exakt likadana med samma felkod som jag skrivit om innan.
Som någon nämnde så matas reläet av CEm Pin 17 brunt kontaktstycke.
Tar man ner fronten så sitter det ett kontaktstycke bakom elservon på höger sida, in i det kontaktstycket går det en tunn röd pluskabel , ryck i den, du kommer då få ut 2 decimeter kabel (dem går av i kabelmattan vid generatorn), den korroderar i höljet och måste repareras, har haft detta på 4st bilar nu som gått allt mellan 2-8000 mil.. sjukt!
Hej
fick felkod cem-b11d914 på min bil 2016 v70 d4 sen en rad andra felmeddelande och bilen verkar har hoppat in i något nödläge. Har haft auto start/stop bekymmer innan som jag inte lagt så mycket tid vid. Kan det vara sekundärbatteriet som har blivit helt kass och kortsluter cem?
Hej!

Har samma problem på min v70 D3 och får samma felkod permanent (B11d914)
Misstänker även jag kabelbrott då båda batterierna är kontrollerade och belastningsprovade.

Såg att du löste detta Strannio på 4 bilar till och med. :-o
Du råkar inte ha någon bild som visar vilken av kablarna kabelbrottet berör eller hur jag finner pin 17 i bruna kontaktstycket? Vet jag bara vilken kabel det gäller så kan jag ju följa upp den samt mäta upp den och dra en ny samma väg.

Behöver lite mer att gå på innan jag ger mig på detta i helgen känner jag.

Oerhört tacksam om någon kan ge mig lite vägledning då inte ens verkstaden jag lämnade bilen till ville börja riva i detta :-)

Mvh Frezina

Kan det vara grenrörsläckage? Eller l[…]

Vilken inre styrled passar?

Tjena, Har dåliga styrleder. De yttre ä[…]

Den stora annons-tråden

Skulle hellre lagt den summan på typ denna: […]

Den röda kabeln ska antagligen sitta i v&au[…]