Volvo V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av TommyP86
Hur vet du det? Inte alla som gifter sej med bilarna kanske nån behövde 4 hjul, kom på att det fanns andra bilar och bytte med handlaren som sålde den. Många som jobbar så också.
av mustang64
Jag köpte en D3 Momentum Aut. My-13 i slutet av 2012 och har varit väldigt nöjd med den fram till slutet av 2018 då min nacke och rygg gjorde det svårare och svårare att komma in och ur bilen, den modellen har ju ganska låg ingångshöjd på dörrarna. Det blev istället en XC-40 My-19 T4 Momentum Advanced Edition som man nästan kan gå in i :-D. Utan dessa problem hade jag nog haft den kvar, den hade bara gått knappt 5000 mil på dessa år. Jag hade nog rekommenderat minst D3 om du ska ha en från de tidiga årsmodellerna.
Användarvisningsbild
av Cotag
TommyP86 skrev: fre 01 nov 2019, 16:32 Hur vet du det? Inte alla som gifter sej med bilarna Bild kanske nån behövde 4 hjul, kom på att det fanns andra bilar och bytte med handlaren som sålde den. Många som jobbar så också.
Vad är det du tror att jag vet? :-D

Det kan vara en jättebra bil, välbeprövade 5an och manuell låda, hyfsat utrustad, rimligt prissatt.
Hade jag behövt en bil och denna var i närheten så skulle jag absolut tittat på den och sett om det gick att få trovärdiga förklaringar till historiken.
Användarvisningsbild
av Cotag
Nozen skrev: fre 01 nov 2019, 21:32 Vad tror ni om denna? Försökte kolla upp historiken och jag tycker den ser bra ut men vill gärna att någon mer kollar på den. Är det en bra bil?
https://www.kvd.se/auktioner/volvo-v40-d3-150hk-53053
I beskrivningen står att den är välservad men samtidigt är det nästan 3900 mil mellan service två och tre (5748-9634 mil), lite drygt kan man tycka på ett redan väl tilltaget serviceintervall på 3000 mil. Hur pass "farligt" övertrampet på miltalet är får gärna någon annan gissa, men har sett att andra på forumet helt dissat bilar med liknande övermil på serviceintervall.

Sex tidigare ägare och 13 600 mil kan kanske kännas i ovankant. Om du tecknar försäkring på exempelvis Volvia så slutar maskinskadeförsäkring vid 15 000 mil, kan vara värt att tänka på och kolla upp med ditt tänkta försäkringsbolag.

Som du säkert noterat ligger manuella bilar betydligt lägre i pris än automatare, trevligt om man gillar växla själv men ha det i åtanke vid eventuell budgivning.
Användarvisningsbild
av TommyP86
Tänkte på att du skrev återköp, det ger liksom en negativ klang av typen ”det var fel på bilen så dom köpte tillbaka den”

Ang övermil vid service är det väl inte okej egentligen. Vad säger försäkringsbolagen när man ska utnyttja maskinskada till exempel?
Användarvisningsbild
av fjohan82
Nozen skrev: lör 02 nov 2019, 09:01 Okej! En fråga gällande Euro klassningar. Är det lugnt att köpa sig en euro 5 klassad dieselbil idag?
Skulle säga att det beror på var du kör...
Lufta koppling som inte går

Det är bara att fortsätta lufta tills de[…]

V60 sliter däck bak

Jag gissar på att det har med bilsläp a[…]

Liten ventil i gasspjället B230E

Byta till spjäll utan ventilen eller kör[…]

Ska man hårdra det finns det två sorte[…]