Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej,

Jag undrar hur många mil man kommer på ett ungefär om man kör med läget där både bensin och elmotorn är igång samtidigt, det som heter power tror jag? Eller är det så kanske att elmotorn alltid hålls fulladdad per automatik i det läget med tanke på att även bensinmotorn då är igång?
Gäller S/V60 T8, är väldigt sugen på att beställa en S60 T8 :-)
Mikaels80 skrev: fre 01 nov 2019, 20:13 Hej,

Jag undrar hur många mil man kommer på ett ungefär om man kör med läget där både bensin och elmotorn är igång samtidigt, det som heter power tror jag? Eller är det så kanske att elmotorn alltid hålls fulladdad per automatik i det läget med tanke på att även bensinmotorn då är igång?
Gäller S/V60 T8, är väldigt sugen på att beställa en S60 T8 :-)
I går testade jag Powerläget på motorvägen när batteriet var helt tomt. Tryckte gasen i botten och körde några kilometer i hög fart. När jag sedan saktade ner och växlade till Pure-läget så hade jag 7 km i batteriet. Så det verkar bli ett överskott av kraft från generatorn som laddar batteriet.
Att köra i POWER-läget för att ladda batteriet är nog inte det effektivaste sättet att återgenerera kraft dock , även om det är kul ^^

Min gamla V60 D5 Twin Engine MY17 hade en knapp som heter SAVE. Som jag förstår det nu är den ersatt av funktionerna HOLD och CHARGE.

Kika här, mycket info om hybridsystemet i senaste modellen av V60: https://www.volvocars.com/se/support/ma ... nformation
Dubbelpippi skrev:Att köra i POWER-läget för att ladda batteriet är nog inte det effektivaste sättet att återgenerera kraft dock , även om det är kul ^^

Min gamla V60 D5 Twin Engine MY17 hade en knapp som heter SAVE. Som jag förstår det nu är den ersatt av funktionerna HOLD och CHARGE.

Kika här, mycket info om hybridsystemet i senaste modellen av V60: https://www.volvocars.com/se/support/ma ... nformation
Tack för den länkningen, där fanns svar på alla frågor och funderingar som jag hade :-D
Någon som testat hur långt man kommer med en full tank? El/bensin kombinerat?

I slutändan spelar det inte någon roll. Det är ju bara att tanka när det behövs men ändå :)

Kom som mest upp i 115 mil med min gamla tjänstebil Diesel (Passat -17)
Monnier skrev: tis 05 nov 2019, 06:51 Någon som testat hur långt man kommer med en full tank? El/bensin kombinerat?

I slutändan spelar det inte någon roll. Det är ju bara att tanka när det behövs men ändå :)

Kom som mest upp i 115 mil med min gamla tjänstebil Diesel (Passat -17)
Nu har jag ju en V90 T8 men svaret blir nog samma... Kör jag bara mellan jobbet och hemmet kan jag komma oändligt långt på en tank. Jag laddar hemma och klarar mig på el fram och tillbaka. Kör jag fullastad, 5 personer, med takbox på autobahn kommer jag max 45mil (min tank är 50liter) (Att tro att man kan ladda under resa är naivt, batteriet är litet och det finns ingen möjlighet till snabbladdning)
TomasGBG skrev: tis 05 nov 2019, 14:56
Nu har jag ju en V90 T8 men svaret blir nog samma... Kör jag bara mellan jobbet och hemmet kan jag komma oändligt långt på en tank. Jag laddar hemma och klarar mig på el fram och tillbaka. Kör jag fullastad, 5 personer, med takbox på autobahn kommer jag max 45mil (min tank är 50liter) (Att tro att man kan ladda under resa är naivt, batteriet är litet och det finns ingen möjlighet till snabbladdning)
Intressant att se hur skillnaden blir och om det blir någon.
Första långtestet min T6 TE kommer göra är att åka till Idre. 45mil enkel resa.
Kommer köra så ekonomiskt jag kan med återgenerering och även Hold på de sträckor som är 110 eller mer
60 Liters tank Konstant 4-hjulsdrift på när vi kommer till backarna vid stugorna.
Skidor på takräcke.
Tankar 1 timme på lämpligt mcdonalds mitt i resan

Ska bli intressant och se om jag har något i tanken när jag kommer fram.

Förutom den resan:
4-6 dagar i veckan räknar jag med 100% eldrift
Monnier skrev:
TomasGBG skrev: tis 05 nov 2019, 14:56
Intressant att se hur skillnaden blir och om det blir någon.
Första långtestet min T6 TE kommer göra är att åka till Idre. 45mil enkel resa.
Kommer köra så ekonomiskt jag kan med återgenerering och även Hold på de sträckor som är 110 eller mer
60 Liters tank Konstant 4-hjulsdrift på när vi kommer till backarna vid stugorna.
Skidor på takräcke.
Tankar 1 timme på lämpligt mcdonalds mitt i resan

Ska bli intressant och se om jag har något i tanken när jag kommer fram.

Förutom den resan:
4-6 dagar i veckan räknar jag med 100% eldrift
Du bör kunna strunta i Hold, bara kör via GPS så ska bilen räkna ut när det är mest lämpligt att spara eller använda batteri :-)
Lockis skrev:
Du bör kunna strunta i Hold, bara kör via GPS så ska bilen räkna ut när det är mest lämpligt att spara eller använda batteri :-)
Så den är så smart nu. Då ska jag testa det åt ett av hållen för att se om bilen eller jag är bäst :D
Laddbox

Håller med föregående talare. &Au[…]

XC70 2016

Tack. All info är uppskattad oavsett bra elle[…]

En ständig jakt på kapital verkar vara […]

Volvo 945 STARTAR EJ

Hur nollar jag felkoder utan obd2? Bara att lo[…]