Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Inlandet
Märker nu i höstmörkret att halvljuset flimrar, inte jättemycket eller konstant men det flimrar. Besiktningen såg det inte för en månad sen i dagsljus men så fort jag kör i mörker eller står still så ser jag det. Har bytt lampor två gånger i år och antar att flimret kanske kortar ner livslängden lite haha. Det påverkar inte helljuset eller något som lyser inne i kupén vad jag kan se.. Halogenlampor är det.

Vad kan det vara? Säkringar? Oxidbildning på säkringarna? shunt/relä? Inga felkoder enligt lokal verkstad (ej märkesvstad) om de nu verkligen kollade. Svårt att beskriva, nästan som ett lysrör som håller på att ge upp men högre frekvens i "flimret". Man måste titta efter det för att se det. Någon som känner igen sig?

S80 2.5T 2007, ca 15K mil.
av Inlandet
Batteriet är bra.. Kan inte provocera fram flimret med gupp, varvtal, växel, hastighet,fysiska slag på lyset eller något annat.. Utan det flimrar bara då och då vad jag än gör.. och driver mig till vansinne!
Användarvisningsbild
av Erik Å
knutten52 skrev: ons 30 okt 2019, 19:33 Någon diod som är dålig i generatorn!
Tänkbart, då borde flimret följa motorvarvtalet. Gör det så?
Kolla att jordflätorna mellan motor och kaross samt batteri till kaross ser fina ut, annars kan batteriet inte filtrera bort spänningsripplet som uppstår vid likriktning av generatorns växelspänning
av Inlandet
Flimret följer inte varvtal eller något annat märkbart förutom att det är i en och samma frekvens och mönster tyvärr. Talar det emot generatorfel? Ska kolla jordflätor som du sa!
av Inlandet
Jag har satt tråden i fel forum, det gäller en S80N -07. Kommer starta en ny där, tack för svaren trots allt och en moderator får gärna låsa/ta bort denna tråd.

Någon som hittat ett sätt att stäl[…]

Betalade 3500 för det inkl. tryckrulle p&arin[…]

Trådskaparen hade en S9 med kabel. Jag utg&[…]

Aj :-o låter inte rimligt att du ska st&ari[…]