Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jultomten skrev: sön 08 sep 2019, 15:13 [ förundrad över att parkeringsväxeln inte verkar låsa bakhjulen.
Menar du handbromsen?
I så fall är den kass.

För "P" läget i en automatlåda låser via transmissionen, och påverkar därför inte bakhjulen alls. Inte ens på en AWD. Haldex kopplar inte ihop fram och bak med tändning av. Därför kan också Bilprovningen köra bromstestet.

Tidig AWD med visco (före 2002) jobbar utan elektronik däremot.
Angående antispin, kanske har du kommit åt givare eller krans som sitter på baksidan av det du jobbar med. Det är inte ovanligt att kransen rostar sönder vilket gör att Antispin reagerar och inte fungerar som den ska. Om det är kransen så måste den bytas vilket kräver att man tar ur axeln. Jag hade dock börjat med att inspektera det, kanske putsa upp givaren lite även om den troligen jobbar magnetiskt.

Angående oket så hade hade jag sparat tiden och bytt det. Men har du inte ekonomi till det så hade jag renoverat det så gott det går, d.v.s polera och byta packningar.
Jultomten skrev: sön 08 sep 2019, 15:13 Resultat sämre;
Servicemeddelande för antisladd har tänts!
Vad har jag gjort för att skapa detta problem? Jag snurrade på hjulet ett par varv, förundrad över att parkeringsväxeln inte verkar låsa bakhjulen. Annars tycker jag inte att jag varit på ABS-sensorkabeln direkt...
*EDIT* Efter att ha startat bilen igen är meddelandet borta. Skumt.
Alternativ som jag ser dem;
*Nytt OK med ny kolv och packning. Risk att det rostar eller inte fungerar lika bra som orginal enligt post ovan.
*Ny packning, alternativt även plocka ned hela oket och göra rent och polera själv + hålla tummen.
1. Om man snurrar på enstaka hjul med tändningen på så lär ABS-systemet tycka att det är fel på de andra pulsgivarna som inte ger några pulser. Sådana felkoder brukar försvinna spontant när man kört bilen några gånger
2. Det går faktiskt att köpa kolvar till rimligt pris (eller komplett renoveringssats inklusive kolv) hos bildelaronline24 m.fl. web-butiker.. Jag har hittills betraktat ok med rostig kolv som metallskrot men det är kanske dags att omvärdera ;-)
V70II -12 T4f med felkod P2636

Bränslepump och spridare brukar väl ge s[…]

Hällt i fel olja!

Okej ja det verkar som C klassen är en nyare[…]

D4 VEA dricker olja

Nu har jag kört 1400 km och bilen går f[…]

Blir nog billigare att köpa ett diagnoskitt f[…]