Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av ToniP
Hej.

Har e fråga såhär vintern till ära.
V70:n min viker in sidospeglarna då jag låser bilen, med tanke på vatten och natt kölden är jag orolig att de skall frysa fast och gå sönder då den nästa gång skall vika ut dem igen.

Tips för detta

Obs har ej tillgång att ha bilen inomhus eller under tak.
Användarvisningsbild
av Steffe3
Stäng av funktionen vintertid? Många som kör med avstängt i samband med byte till vinterdäck t.ex :)
Användarvisningsbild
av Petterlundstrom
Jag stänger av funktionen vintertid! Stängde av den förra veckan då ena inte ville vika ut helt plötsligt. Det enda är att det är svårare att se om bilen är låst.

Volvo V70 -16 Classic D4 AWD Momentum

av ToniP
Nu dumförklarar jag mig själv men som ny volvo ägare kanske de ej gör något. :-D

Hur ställer jag in vinterläget?
Användarvisningsbild
av Steffe3
Nu vet jag inte vilken årsmodell du har, men på min 2009 (och upp till 2011, tror jag) så är det under "Bilinställningar->Fäll in speglar vid
låsning. " Kan inte svara för nyare som kör med Sensus (annat menysystem).
Användarvisningsbild
av Någonting
Med Sensus (färgskärm i mitten av bilen) så är det (från minnet, vissa av punkterna kan heta något annat och Backspegelinställningar kanske ligger direkt under inställningar).
My Car -> Inställningar -> Fordonsinställningar -> Backspegelinställningar -> Fäll in speglar vid låsning.
Användarvisningsbild
av apersson850
Mina har jag igång året om. Ifall de är fastfrusna blir de kvar infällda. Då får man hjälpa dem ut, men för övrigt händer inget.
Användarvisningsbild
av MartinS
Jag har dom alltid avstängda, förstår inte riktigt vitsen med att dom skall vifta ut och in...
av mikebike
MartinS skrev: ons 30 okt 2019, 16:40 Jag har dom alltid avstängda, förstår inte riktigt vitsen med att dom skall vifta ut och in...
Bra kvittens på att bilen är låst och mindre risk för att trottoarcyklare kör sönder dem.
Köra EX90 med släp

Lövet, intressant video om betydelsen av luft[…]

Varför ska du byta? Kvittrar eller "flad[…]

Turboslangarna är undersökta under tryck[…]

Tjena, behöver lite hjälp då jag v[…]