Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av kjellxc70
Hej, min xc70 åm 2005 d5 automat, larmar inget oljetryck och bromsfel då jag startar den, men vid omstart försvinner larmen, ibland behöver jag köra 500 meter o starta om för att larmen ska försvinna.
Kan det vara fel i instrumentet ? Jag har haft inne den på volvo verkstad, och han kunde se att bilen avgett en massa olika larm, men hade ingen förklaring..

4hjulsdriften funkar inte, men den ska fixas, så det kanske löser larmet om bromsfel?

Undrar om någon här har haft samma problem?
av MickeM
Bromsfel i displayen är nog orsaken till att AWD inte funkar.
Haldex styrs av ABS signalerna.

Oljetrycket låter allvarligare.
Slocknar/lyser oljelampan som den ska?
av kjellxc70
Jodå, alla kontrollampor lyser o slocknar som de ska, eller, de larmar o lyser tills jag startar om..
Olja finns, mekarn fyllde på en halvliter, men sa att allt funkar vad han kunde se.
Men jag lutar åt att det är ett elfel, men var ska man leta efter det?

Är jag ensam på forumet med detta fel?
av MickeM
Oljetrycksproblem eller elfel Ang oljetrycket hör inte till vanligheterna.

Abs/Antisladd-varningar är vanligt.
Oftast en absring eller rattvinkelgivare sett till statistik.
Då bryter nog AWD också.

Men vad var felkoderna då?
Skriv ner dom här. Annars är det tomma gissningar och komponentbyte baserat på tur. Det blir ofta dyrt det.
av kjellxc70
Naahh, ja har gett upp.. Biliamekarn på Bilia hittade massa felkoder som bilen larmat, men hade ingen förklaring på varför?
Jag snackade med en mekarverkstad idag, å dom ville inte ens försöka "kanske 30 timmar huvudkliande och skulle sluta med noll" sa dom.
Nåja, de ska fixa till så 4-hjulsdriften ska funka, och kanske titta på larmen åxå.
Jag får nog lämna in bilen på nån auktoriserad elbilsverkstad ?
finns det någon sådan som kan rekomeneras på denna sidan?

(Jag tycker det är förbannat synd, bilen e ju en xc70 awd t5, åm 2005, med all utrustning tillome gps...)
av kjellxc70
Larmen jag får ibland:

Inget oljetryck, stäng av motorn.
Antisladd tillfälligt avstängd
Bromsfel, stanna snarast
larmsystem service erfordras
four-c tillfälligt avstängd
samt:
backvarningen piper så snart jag lägger i backen trots rena sensorer, piper den inte genast funkar den perfekt
Och vid ett tillfälle kunde jag inte sätta på konstantfarthållaren.

Bilias dokumenterade felkoder:
AUM - inget fel hittat
BCM-0094 - kommunikation mellan styrenheter, kommunikationsproblem med DEM - Felkoden är funnen inte aktiv.
BCM-0100 - kommunikation mellan styrenheter, kommunikationsproblem med ECM - Felkoden är funnen inte aktiv.
BCM-0115 - kommunikation mellan styrenheter, kommunikationsproblem med SAS - Felkoden är funnen inte aktiv.
BCM-0148 - kommunikation mellan styrenheter, Felaktigt konfiguransID, Felkoden är funnen inte aktiv.
BCM-0150 - Bromsljuskontakt, orimlig signal - Felkoden är funnen inte aktiv.
BCM-E000 - kommunikation mellan styrenheter, kommunikationsproblem, Felkoden är funnen inte aktiv.
BCM-0040 - Lufkvalitetssensor internt fel - felkoden är funnen aktiv.
CCM-0071 - Spjällmotor felaktivt läge - Felkoden är funnen inte aktiv.
CEM-1A51- kommunikation med SRS styrenhet signal saknas - Felkoden är funnen inte aktiv.
CEM-1A52- kommunikation med DDM styrenhet signal saknas - Felkoden är funnen inte aktiv.
CEM-1A55- kommunikation med CCM styrenhet signal saknas - Felkoden är funnen inte aktiv.
CEM-1A57- kommunikation med RTI styrenhet signal saknas - Felkoden är funnen inte aktiv.
CEM-1A58- kommunikation med PHM styrenhet signal saknas - Felkoden är funnen inte aktiv.
CEM-1A59- kommunikation med AUM styrenhet signal saknas - Felkoden är funnen inte aktiv.
CEM-1A5C- kommunikation med UEM styrenhet signal saknas - Felkoden är funnen inte aktiv.
CEM-1A5F- kommunikation med BCM styrenhet signal saknas - Felkoden är funnen inte aktiv.
CEM-1A62- kommunikation med ECM styrenhet signal saknas - Felkoden är funnen inte aktiv.
CEM- 4A31- Ejektorgivare felaktig signal - Felkoden är funnen inte aktiv.
CEM- 5F39 - Bränslenivågivare felaktig signal - Felkoden är funnen inte aktiv.
CEM- 5F39 - Flamvakt flamavbrott - Felkoden är funnen inte aktiv.
CEM- 5F4D - Diagnossystem för lång tid. - Felkoden är funnen inte aktiv.
CEM-E000- kommunikation styrenhet signal saknas - Felkoden är funnen inte aktiv.
?PM - Inget fel hittat
DDM - Inget fel hittat
DEM-0006- Matarpump felaktig signal - Felkoden är funnen inte aktiv.
DIM - Inget fel hittat
ECM - 9210 - Konstantfarthållare felaktig signal - Felkoden är funnen inte aktiv.
ECM - E000 - Kommunikation styrenhet felaktig signal - Felkoden är funnen inte aktiv.
PDM - Inget fel hittat
PHM-0030 - Nödbatteri för låg spänning - Felkoden är funnen inte aktiv.
PSM - Inget fel hittat
DIM - Inget fel hittat
REM-6A03 - Bryrtare centrallås för låg signal - Felkoden är funnen inte aktiv.
RTI - Inget fel hittat
SAS - E000 - Kommunikation styrenhet felaktig kommunikation - Felkoden är funnen inte aktiv.
SRS - Inget fel hittat
SUM-0324 - CAN signal BCM styrenhet signal saknas - Felkoden är funnen inte aktiv.
SUM-0334 - CAN signal BCM styrenhet felaktig signal - Felkoden är funnen inte aktiv.
SUM-0336 - CAN signal ECM styrenhet felaktig signal - Felkoden är funnen inte aktiv.
SUM-0337 - CAN signal SAS styrenhet felaktig signal - Felkoden är funnen inte aktiv.
SUM-E003 - kommunikation styrenhet konfigurationsfel - Felkoden är funnen inte aktiv.
TCM - Inget fel hittat
UEM-0004 - Siren kommunikationsfel - Felkoden är funnen aktiv.
UEM-0005 - STaklucka kommunikationsfel - Felkoden är funnen inte aktiv.

Ärligt talat, är det skroten som gäller för denna bil?
av MickeM
Jag hade raderat alla koder och sett vilka som återkommer. Dåligt batteri kan ge maaasssor av felkoder som sedan är "ej Aktiva".
Dom försvinner alltså inte, utan lagras.

Här vet man inte vilka som skapats nyligen eller vilka som blev till för åratal sedan och bara luras.

Biltemas 044 pump fungerar kanon på min 745-[…]

Ja precis! Och visst är det väl kapslat[…]

Polestar 5

Är Polestar 5 och ES90 samma bil under skalet[…]

Trasig taklucka

Håller med, men det känns såd&aum[…]