Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av kvist88
Hej alla volvo fantaster 😊 köpte en volvo v70 classic 170hk kinetic automat. Redan från första början hade bilen vibbrationer och bilen hade stått över sommaren och i tron att däcken hade blivit lite ovala så balanserade jag upp dom utan resultat la på vinter däcken utan resultat. Jag har märkt att bilen vibberar fram till har även bytt höger drivaxel till en bättre som inte glappade i yttre knut därimot glappade stödlagret lite på den bättre beg drivaxeln något dom ska göra? Vibberar vid sväng och acceleration även från start och upp till 60km för att lunga sig bilen är även sänkt med sänkfjädrar någon vänlig som kan tänkas sig veta var det kan vara? 🙂
Användarvisningsbild
av grillchips
Tråd flyttad till rätt kategori. // Mod
av MickeM
Känn noga på alla hjul när du åkt en sväng. Kör medvetet och bromsa så lite som absolut möjligt.
Högst sannolikt är ett hjul/bromsskiva varmare än dom andra.
Anliggande broms får V70N att durra.
Även löjligt lite anliggande.
Dessa bilar har några år på nacken nu, så det är mycket vanligt.

Annat test, är istället att åka och bromsa mycket, så bromsarna är riktigt varma. Sedan på plan mark låta bilen sakta rulla till den stannar själv. Stannar bilen med en liten men märkbar knyck, ligger en broms på.

Oftast går dåliga bromsok lätt och fint kalla, men fastnar när dom blir varma.

Smörja själva kolven är konstgjord andning. Ger nån månad.
Är det glidfunkrionen som kärvar, är putsa-rengöra-smörja en långsiktig lösning.
Användarvisningsbild
av Erik Å
Vibration vid acceleration och sväng låter ju som en dålig drivknut.. du har ju en drivaxel på vänster sida också :-)
Eller möjligen skeva/orunda däck eller ocentrerade fälgar. Leta upp en däckverkstad som har "road force" balanseringsmaskiner, de hittar sådana fel. Men kolla att inte bromsarna ligger på först..
av kvist88
Tack för alla tipsen men har lärt mig känna bilen är precis som den vibberar när den är växlar upp till 2an precis på automatlådan väldigt irriterande..
Användarvisningsbild
av Erik Å
Har du sett den här tråden..? viewtopic.php?f=19&t=152047
av kvist88
Kan dessvärre inte se något större fel är precis när han vill växla upp till 2an då vill han gärna durra vibrera en anning oljan känns fin och är så gott som på maxstrecket blev en anning bättre när jag bytte ut 18 tummarna mot mina dubbdäck på 15 tum känner att det kommer framifrån bilen och inget i ratten...
av kvist88
Var och besiktade bilen idag bad besiktningsmannen känna lite extra med brytjärnet där under allt såg bra ut det konstiga var när jag åkte därifrån var allt putsväck när det gäller vibbrationer så vad det var är ju frågan han trodde de kunde ha med sänkningssatsen åh göra med att drivaxlar hamnar i fel vinkel😏
Användarvisningsbild
av Erik Å
Det är inte motorvibrationer då, när du säger att det "durrar"?
Något motorfäste kanske börjar vara dåligt, det kan mycket väl kännas mer under acceleration då hela drivlinan vill tippa bakåt
Edit: Dåliga hjullager brukar "morra", mest vid sväng då det dåliga lagret hamnar i ytterspår. Brukar låta mest vid 60-90 km/h
av kvist88
Som sagt vibbrationer som kommer och går kände senast idag att det vibberade lite vid acceleration precis när den växlar upp dom första växlarna så förhoppningsvis är det inte lådan det är fel på har tydligen hänt innan hos v70 ägare?
Bakre hjullager hub 4 håls 1993 855

Hejsan, Mitt bakre högra hjulhubb har bö[…]

Åk till ÅF så ser dom vilken nyc[…]

Byta bärande balk 940

Finns verktyg att hugga loss punktsvetsar med. Jag[…]

Nix, funkar inte i AAOS, däremot i Sensus...