Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej alla!

Har ett litet problem med min S80. Enligt instruktionsboken så ska dieselvärmaren känna av om spänningen i batteriet blir för låg, och då ska den stänga av sig. Nu har det hänt 2 gånger på min S80 att den kört slut på batteriet så bilen inte gått att starta, och att dieselvärmaren då ändå gått i 50 minuter utan att känna av det.

Jag tänkte byta till ett nytt batteri idag ändå eftersom det kan ju inte vara så friskt om den inte klarar av 50 min med dieselvärmaren utan att laddas ur så bilen inte går att starta (körde ändå rätt mycket igår så batteriet borde ha varit fulladdat).

Men tänkte kolla om det finns något man kan göra så den känner av när spänningen blir för låg så den inte ska köra slut på batteriet? Tack på förhand.
Spänning när värmaren bryter är kalibrerad för ett "friskt" batteri så det ska finnas ström kvar nog för att starta. Är batteriet dåligt räcker det inte i alla fall vid given spänning för batteriet klarar inte att levera nog startström vid hög belastning.

Det går inte att kalibrera spänningsnivån, däremot har volvo släppt olika mjukvaror med olika nivå.
VolvoB20 skrev: tis 29 okt 2019, 08:49 Spänning när värmaren bryter är kalibrerad för ett "friskt" batteri så det ska finnas ström kvar nog för att starta. Är batteriet dåligt räcker det inte i alla fall vid given spänning för batteriet klarar inte att levera nog startström vid hög belastning.

Det går inte att kalibrera spänningsnivån, däremot har volvo släppt olika mjukvaror med olika nivå.
Jaha okej, där ser man. Så det borde lösa sig med ett nytt och friskt med andra ord? Att värmaren då borde stängas av sig om den märker att spänningen blir så låg så det inte går att starta bilen?
Har du möjlighet att underhållsladda är det ett plus, och som jag förstått så ska jag köra bilen minst lika länge som värmaren gått.

Jag kopplar in underhållsladdning på helgen när jag vet att jag inte ska ut och köra på ett tag.

Köpte nytt AGM batteri på Biltema förra vintern i förebyggande syfte.

50 min går den väl bara på direktstart?
När jag ställer timern så går den så länge det behövs och det brukar ligga runt 20-30 min.
Jag underhållsladdar på vintern när jag använder dieselvärmaren över natten en dag typ varje helg. Har en CTEK snabbkontakt ansluten till batteri/jord och kopplar snabbt in laddaren när det behövs. Har även en CTEK battery sense som hela tiden visar statusen på batteriet över tid via app i telefonen, se nedan bild. Har aldrig problem med låg batterinivå och fick mittt batteri bytt på garantin då det första dog efter typ 1200mil.
IMG_0085.PNG
IMG_0085.PNG (30.72 KiB) Visad 930 gånger
simonw skrev: tis 29 okt 2019, 09:13
VolvoB20 skrev: tis 29 okt 2019, 08:49 Spänning när värmaren bryter är kalibrerad för ett "friskt" batteri så det ska finnas ström kvar nog för att starta. Är batteriet dåligt räcker det inte i alla fall vid given spänning för batteriet klarar inte att levera nog startström vid hög belastning.

Jaha okej, där ser man. Så det borde lösa sig med ett nytt och friskt med andra ord? Att värmaren då borde stängas av sig om den märker att spänningen blir så låg så det inte går att starta bilen?
Det är inte samma sak. Spänningen endast är inte mått på hur mycket startström som finns kvar.
Ett frisk batteri ger mycket högre startström än ett slitet batteri vid samma spänning.

Att mäta spänningen för att räkna ut hur mycket kräm som finns kvar i batteriet fungerar bara på ett relativt nytt och friskt batteri.
Köra EX90 med släp

Lövet, intressant video om betydelsen av luft[…]

Varför ska du byta? Kvittrar eller "flad[…]

Turboslangarna är undersökta under tryck[…]

Tjena, behöver lite hjälp då jag v[…]