- fre 25 okt 2019, 08:50
#1344029
Jag har en fundering varför det är så tabu att vid byte av kompakt hjullager att knacka in lagret utan hjullagervertyget?
Om man lägger hjullagret i frysen så dessa -18 c krymper lagret lite grann sedan knackar in lagret på fel sätt.
Vad skiljer dessa försiktiga knackningar mot vad lagret kommer uppleva vid körning?
Eller blir det den stora skillnaden när lagret snurrar.
Jag har på tidigare bilar knackat dit hjullager som sedan gått långt innan bilen skrotats utan problem (10 000 - 20 000 eller mer mil på lagret).
Men på Volvon så gav lagret ifrån sig missljud redan efter 4000 mil ifs var det ett billigt Kina lager (fast Volvo är ju kina bil nu så det verkade passande ;))
Om man lägger hjullagret i frysen så dessa -18 c krymper lagret lite grann sedan knackar in lagret på fel sätt.
Vad skiljer dessa försiktiga knackningar mot vad lagret kommer uppleva vid körning?
Eller blir det den stora skillnaden när lagret snurrar.
Jag har på tidigare bilar knackat dit hjullager som sedan gått långt innan bilen skrotats utan problem (10 000 - 20 000 eller mer mil på lagret).
Men på Volvon så gav lagret ifrån sig missljud redan efter 4000 mil ifs var det ett billigt Kina lager (fast Volvo är ju kina bil nu så det verkade passande ;))
XC70 D4 AWD 2013