Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Alfp
En V 70 år 04. Har dumt nog köpt ej original skivor bak: Nya skivor, backar och ny H Wire (till båda sidor bak). Justerskruvarna vid spaken räcker inte till, h bromsen tar dåligt fast spaken dras så långt uppåt/bakåt som det går. Förmodligen är frigången wire/hölje för stort från början, kan inte tro att wiren töjer.
Vad gör jag nu? Finns det några råd/tips. Tror inte leverantören tar till baka prylarna, har kört några mil.
av Alfp
Tack Frippe. -Justeringskit, handbroms så såg den ju ut på tidiga V 70 tex 00, den modellen som jag har har ett typ plattjärn i stället, men vet du att justerbulten får plats, justerar gör man väl via något bulthål. Bra lösning i så fall. Det total pajade när bromsbacken lossnade. I mitt fall så slog det då sönder det mesta av H sida bromsskiva med delen handbromstrumma etc. Limmade packar är inte bra. (Och vjohnj - viewtopic.php?f=42&t=129179&p=1108494&h ... s#p1108494. Det går inte att se vad du menar)
av MickeM
Alfp skrev: mån 28 okt 2019, 11:59 Tack Frippe. -Justeringskit, handbroms så såg den ju ut på tidiga V 70 tex 00, den modellen som jag har har ett typ plattjärn i stället, men vet du att justerbulten får plats, justerar gör man väl via något bulthål. Bra lösning i så fall. Det total pajade när bromsbacken lossnade. I mitt fall så slog det då sönder det mesta av H sida bromsskiva med delen handbromstrumma etc. Limmade packar är inte bra. (Och vjohnj - viewtopic.php?f=42&t=129179&p=1108494&h ... s#p1108494. Det går inte att se vad du menar)

Jag har gjort instruktionen som det länkas till, och allt du behöver veta står där.

Ja, justeraren kan sedan släppas/spännas genom hjulskruvhål. (Som bilden i länken visar). Bilden är tagen på min V70N 2005 som nu fått dessa handbromsjusterare som Volvo sparade in på.
av Alfp
vjohnj -Nej jag kan inte se tråden. Var finns den i så fall?
Frippe - Behövs det inte något som håller i justerskruven (den med hack) så att den inte snurrar upp sig efter hand. Har för mig att det fans det på PV tiden.
Sommartider HEJ, HEJ

Har fallit in på den numera gamla trenden me[…]

V50 2011 - Borttappad nyckel

Hallå! Jag har en helt ny nyckel till V50i l[…]

Jag tänker mellan övre fälgkant (kl[…]

Resistans i tändspolarna?

Mors, Någon som VET vad det ska vara fö[…]