Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej,

Jag har bytt bromskivor fram på min XC90 och tog då bort bromsoken och i den processen fjädern som ligger mellan bromskolvhuset och oket, se bifogad bild. Efter att ha monterat tillbaka allt så har fjädern börjat sprätta loss, den hoppar av efter en 15-20 mil även när den är tryckt i botten och kilar sig mellan fälgen och bromsarna, den hyvlar bort bitar från alu fälgen när det sker så jag måsta stanna och plocka bort hjulet för att komma åt den. Jag köpte nya på volvo men de sprättar loss ändå, jag har försökt putsa där armarna ligger mot oket och gjort en liten skåra med dremmeln i urgröpningen på bromskolvhuset där metalltungan på mitten ligger men den fluppar av igen! Någon som har något tips, det kan ju inte vara så här den skall fungera??

Tack,
Niclas
Bilagor
Broms flurp fram XC90.jpg
Broms flurp fram XC90.jpg (249.5 KiB) Visad 1515 gånger
Bra fråga, moterat ser det ut så här, det verkar som att den sitter bara på anspäning och att ev är klackarna lite fasade så att den inte skall snäppa av, nu putsade jag bort rost o beläggning o det verkade som att det var svaga fördjupningar i godset.
Bilagor
detalj1 bromsok.JPG
detalj1 bromsok.JPG (789.19 KiB) Visad 1474 gånger
Detalj 2 bromsok.JPG
Detalj 2 bromsok.JPG (700.27 KiB) Visad 1474 gånger
Bromsok med fjäder.JPG
Bromsok med fjäder.JPG (785.96 KiB) Visad 1474 gånger
Tusen tack för era svar!!!
Inte konstig att det inte fungerar om det fattas en klämma, det blir att byta klossar på båda sidorna, det ser likadant ut på andra sidan, undrar om föregående ägare haft problem med att få till det o brytit bort fjäderklämman eller så är det fel back utan klämma!
Tack,
Niclas

Nix, funkar inte i AAOS, däremot i Sensus...

Aj :-o låter inte rimligt att du ska st&a[…]

Vadf din volvoverkstad än säger så[…]

Har du haft samma jacka/byxor på dig nä[…]