Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av bsba
Verkar som om min v70 -09 tar in vatten någonstans.
När det regnar blir det blött på golvet både på och under gummimattan. Har inte lyckats se var det kommer ifrån, men antar att det är från ventilationsdonet?
Finns det nån dränering som kan sättas igen i ventsystemet?
Har för mig min gamla 850 hade nåt sånt, men här hittar jag inget.
Ser att många haft problem med vindrutans tätning, men det ser ju torrt ut runt den.
Verkar inte lukta eller förbrukas nån glykol, så det måste vara regnvatten
av bsba
Har försökt kolla det och den är inte helt uppenbart lös.
Kan inte heller se att det är vatten runt rutans insida och hur hamnar det på golvet? Eller är det där det brukar hamna när rutan är lös
av Cox
Japp är rutan lös hamnar det oftast där, leta i nedre delen av rutan. Skulle det vara övre delen så borde det synas på insidan av rutan
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Det rinner på baksidan av panelerna som ju är av plast och skålade så det syns inte direk på insidan av rutan.

Man kan kolla genom att ta loss innerpanelen på A-stolpen
av bsba
Tack. Verkar faktiskt som om den är lite lös i överkanten, så jag antar att det är därifrån det kommer.
Blir till att åka till Volvo och få dom att byta skiten. Goodwill är väl knappast troligt att dom tar på en 10 år gammal bil, synd att man inte upptäckte det tidigare.
Har iofs sett att det varit fukt ibland på golvet, men inga mängder.
Hoppas dom kan byta på glasförsäkringen utan att jag behöver göra ett stenskott.
av Millea
Att vindrutan lossnar på V70 är ett välkänt fel som även drabbade mig på min 2012:a när den var 5 år gammal.

Ca 60 % av vindrutans övre limning mot taket lossnade och jag fick in lite vatten då och då. Rutan bytes och sedan var bilen vattentät i några månader .

Efter en dag med kraftigt regn så märkte jag att det var vatten på golvet och det droppade vatten från panelen på a-stolpen. Jag plockade bort den och såg att det kom vatten från rutans övre vänstra hörn .
Trodde att det var vindrutan som läckte in vatten först, - men efter mycket felsökning så insåg jag att det var främre foten på takrailsen som läckte in vatten.

Jag beställde ny gummipackning ,samt skruvar, låsmutttar och plastkåpan till Railsen och monterade det och sedan dess så har bilen varit tät.
Detta verkar vara ett väldigt ovanligt fel , men det drabbade såklart mig så det är inte omöjligt.
Jag fick demontera taklampan/konsolen , solskydd , handtag på vänstersidan och vänster b-panel över bältet för att kunna få ner innertaket försiktigt ca 10 cm . Då kunde jag lossa på muttrarna på insidan taket med en 10mm hylsa och litet spärrskaft. Jag rengjorde taket noga och strök lite silikon på gummipackningen för att skiten ALDRIG ska läcka igen!

Jag hoppas för din skull att det är vindrutan som lossnat. Lycka till! 🙂
av bsba
Tack för det tipset, får kolla upp det imorgon
av bsba
Varför glasmästare istället?
Volvo skryter ju om att de är proffs på rutor och att det är så mycket teknik i rutorna

Var ute en stund igår och valde då att[…]

Köra EX90 med släp

Lövet, intressant video om betydelsen av luft[…]

Varför ska du byta? Kvittrar eller "flad[…]

Turboslangarna är undersökta under tryck[…]