NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!

Jag besökte andra forum gällande detta problem men har inte lyckats lösa det med de förslag som givits, så nu försöker jag här.

Jag har en Volvo V50 T5 av 2004 års modell. Den har gått strax över 27.000 mil och är förövrigt i helt okej skick.
Nu till problemet...

Min bil har motorn med 221HK som original och är av typen T5 2.5L. Den fungerar superfint i låda och motor TILLS jag trycker lite på gasen. Jag kan höra turbon varva upp och bilen går som ett skott tills varvtalen kommer över 2000 - 3000 vid högre belastning och sen är det som motorn tappar turbon och kraften försvinner. Jag har haft detta problem i snart fyra månader och det blir varken bättre eller sämre. Enligt andra forum jag läst innan så har jag nu bytt bränsletrycksventilen som något proffs från Volvo sa att anledningen till problemet var, och skulle också vara ett vanligt problem med just denna modell. Detta har inte avhjälp problemet.

Intressant nog så efter turbon "försvinner" vid belastning eller högre varvtal så kan jag stänga av bilen under drift och starta den i rullning via växel i och som magi är turbon tillbaka och ger mig en hästspark i kraft igen, i några sekunder tills den återigen dör. Jag kan kontrollera detta genom att inte trycka så mycket på gasen och genom den metoden alltid ha turbon och kraften igång när jag använder mig av bilen utan att turbon dör. Men helt ärligt så är det inget kul och jag vill kunna lita på att den alltid finns till hands.

Så vad finns det mer det kan vara? Jag har läst något om en magnetventil som kan vara problemet. Kan det vara en lösning?

Med vänlig hälsning,
JB
Ps.

Gällande varvtalen så spelar det nog ingen roll alls vad de ligger på, det handlar mer om sekunder den är fungerande. 2 - 4 sekunder beroende på belastning. I början kunde jag köra i flera minuter på varje växel och varvtal tills den slog ifrån. Nu är det mer ett faktum i sekunder eller varvtal. Vet inte om det hjälper men ja, felsökning pågår..
Dessa har väl en reglerventil till trycket? kolla den, har för mig de går att mäta upp. Liten pryl med 2-3 slangar som sitter kopplade mot vakuum och en kontakt.
Börja med slangarna så de sitter där - och är hela.
De går att koppla förbi också, men jag ska inte säga hur du gör då du riskerar att trycket skenar istället. Finns många andra kunniga som säkerligen kan tipsa om kopplingssätt för att testa den :)

Wastegate kan ställa till med liknande också, men det borde kanske vara lite mer konstant tapp av trycket då, men kan väl vara värt att kolla också.
Senast redigerad av 1 HCP, redigerad totalt 0 gånger.
Det finns en slang som hoppat loss men är ditsatt igen. Den gick från turbon upp till Wastegaten. Den hoppa loss en hel den gånger men har nu satt fast den med klämma.. Inte gjort en reset på datorn i bilen sen dess som faktiskt löste problemet förra gången...

Bränslefilter är inte bytt sen jag ägt bilen som är sen förra året. Kanske något att kolla på?

Tack för svar! :)

Womens In Your City - No Verify - Anonymous Sex Da[…]

Jag återkopplar. Spaken går på 5[…]

OBD P0121

Gjorde slag i saken och beställde detta kit: […]

Jag återkopplar. Vi packade fullt under insy[…]