Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av volvov702002
gjorde en retlig tabbe vid byta yttre styrleder, satte dom respektive fel sida, hann göra hjulinställning.

ska byta hjullager framöver så göra en inställning igen, men tills dess byta plats på styrlederna så bilen blir bruklig till fullt, nt tar d i fälgen vid fullt sväng.

vad jag tänker på när man ska behålla hjulinställningarna någorlunda rätt.

ska jag mäta respektive sida o bara byta plats på styrlederna eller mäta te.x högersida avstånd( antal varv styrled) som sen ska va på vänster o tvärtom? vilket blir rätt?
av rd350
Du bara lossar stagen utan att flytta muttrarna, skifta sida på p-ändarna. Då blir den totala toe-inen den samma. Skulle det skilja på p-ändarna något kommer ratten att snedställas. Gör en hjulinställning sen när du är klar med övriga ingrepp.
Användarvisningsbild
av Erik Å
Måla ett märke på gängan och på muttern så kan du hitta tillbaka till exakt det läget muttern stod i om den skulle råka rubbas när du lossar styrleden..
Användarvisningsbild
av lennarte
Nu vet jag inte vad det är för bil du har, men dom flesta moderna bilar någon typ av kuggstångsstyrväxel och då brukar styrlederna vara likadana. Skiftar du då sida är ju problemet kvar. Kolla först om det går att vrida ratten lika många varv åt båda hållen och att hjulen vrids lika mycket utåt och inmåt innan du gör något annat
Användarvisningsbild
av Lucif3r
lennarte skrev:Nu vet jag inte vad det är för bil du har, men dom flesta moderna bilar någon typ av kuggstångsstyrväxel och då brukar styrlederna vara likadana.
Mnjae, ibland kanske.... Däremot är det ofta 2 styrleder på varje sida, en inre och en yttre. Den *inre* brukar vara samma på båda sidor, men den yttre är olika per sida.
av MickeM
V70N har olika yttre styrleder på höger och vänster, för dom är svängda.
TS kallar sig ju "V702002" så antagligen handlar det om en sådan.

Personligen skulle jag också vara släppa muttern så lite som möjligt, och sedan skruva in dom emot. Det blir nog hyffsat, och en framvagnsinställning skulle ju ändå ske senare.
Användarvisningsbild
av lennarte
MickeM skrev:V70N har olika yttre styrleder på höger och vänster, för dom är svängda.
Den varianten finns också, har inte jobbat med aktuell modell utan det jag skriver är "allmän" information.... Inre styrled på en bil med kuggstång är aldrig lika som den yttre, den sitter ofta under gummidamasken också. Byta hjullager ändrar inte hjulinställningen, men om man inte är 100 noga med att märka upp det innan man plockar ner så bli det garanterat fel ändå. Särskilt på modeller med delat fjäderben, vilket en del av Volvos modeller har. Men för "huvudfrågan", är det samma på båda sidor (att det tar i vid fullt rattutslag) så är det något annat som felar. Om det är (som skrivits ovan) svängda styrleder, kan dom sättas på fel sida?? Eller kanske icke original fälgar, sänkt fjädring?
av MickeM
Ja, yttre lederna är svängda på flera olika bilmodeller för att inte ta i fälgen vid tvär sväng. Mekaniskt kan dom säkert monteras på fel sida, men då blir det som TS beskriver.
Alla bilar har inte så.

Inre styrleden är helt annorlunda på bilar med kuggstång. Svar ja.
Helt oförväxlingsbar.

Även med paralellstagstyrning är motsatta leden på stagen oftast olika, men ser då liknande ut.
Sådan styrning försvann på personbilar under 70talet. Endast tunga fordon och större SUV har sådant idag.
VOC Service

Byte batteri och uppdatering programvara utfö[…]

Nu har jag lyckats hålla igång bilen i[…]

"Limp home mode" ?

Du skriver det en D3 men finns inte ADM på […]

VOLVO 945 B230FD STARTAR EJ

Pekar den mot 4-ans tändkabel var annan g&ar[…]