Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av kicken
Hej jag ska ha barn nästa år, vi kör en xc90 2016 + xc60 2016, båda med isofix, vad rekommenderar ni för barnstolar? Vi är sugna på en vändbar - alltså man slipper böja sig in i bilen så mycket när man ska I och ut med barnet.

Sen har ni tips på hur man kan skydda skinsäten, antar barnstolen förstör / gör märken i skinnet?
av Ok67
Jag har en Britax Max-Fix i min bil. Vår 2,5-åring sitter fortfarande helt ok i den. Dock är den ju inte vändbar men jag upplever inte det som ett problem.

Nu har min bil textilklädsel, men stolen i sig har inte skadat klädseln något. Däremot tenderar ju barn att kladda på alla möjliga sätt, så ett baksätesskydd är att rekommendera!

Tänk även på att Isofix-stolar enbart går till 18 kg. Vår son väger väl runt 15 nu. Vi kommer att vända honom framåt när han passerar viktgränsen. Men somliga (särskilt kvinnor) är helt fanatiska i att köra bakåtvänt länge. Om ni ha sådana planer så är det bättre att välja bältesmonterade stolar som går till 25 kg.
Användarvisningsbild
av Petterlundstrom
Ok67 skrev:Jag har en Britax Max-Fix i min bil. Vår 2,5-åring sitter fortfarande helt ok i den. Dock är den ju inte vändbar men jag upplever inte det som ett problem.

Nu har min bil textilklädsel, men stolen i sig har inte skadat klädseln något. Däremot tenderar ju barn att kladda på alla möjliga sätt, så ett baksätesskydd är att rekommendera!

Tänk även på att Isofix-stolar enbart går till 18 kg. Vår son väger väl runt 15 nu. Vi kommer att vända honom framåt när han passerar viktgränsen. Men somliga (särskilt kvinnor) är helt fanatiska i att köra bakåtvänt länge. Om ni ha sådana planer så är det bättre att välja bältesmonterade stolar som går till 25 kg.
Inte bara kvinnor! Även trafikverket och NTF! Risken att dö eller skadas allvarligt i en krock minskar drastiskt om barnet åker baklänges så länge som möjligt. De ska gärna åka bakåt till 5 års ålder, minst till 4.
Men om man vill utsätta sina barn för den risken pga av machoideal så får man väl det antar jag. Är ju ett fritt land!

Volvo V70 -16 Classic D4 AWD Momentum

av Rådlös
Jag har ingen erfarenhet av "spädbarnsstolar". Men lite större barn som skall sitta upphöjt i färdriktningen.
För en handfull år sedan skulle vi ta med barnbarnen på en resa i min V70 -08. Dom hade egna stolar som föräldrarna ville att vi skulle använda. Nu hör det till saken att deras egen bil var en GM-van av någon årgång runt 2000. Där var det naturligtvis utrymme för dessa stolar "no name", men i en Volvo V70? Glöm det! Det var en pärs när barnen skulle i och ur bilen. Det kunde ta uppåt 10 minuter att släppa i och sätta tillbaka tre barn. Tänk då situationen att barnen är "nödiga" och vill ut. Det kanske regnar medan man står lutad in genom dörröppningen och kanske barnet i mitten har mest bråttom. Det var så hel****s trångt att komma åt bälteslåsen så man klämde fingrar och bröt naglar när barnen skulle i och ur.
Så jag säger så här med utgångspunkt från min erfarenhet: Köp stolarna på Volvo där dom förhoppningsvis är utprovade i storlek för just din (Volvo)bilmodell. Inte några No-Name på postorder eller liknande. I dag är barnen i och på tröskeln till tonåren, så nu är det inga problem.
av Ok67
Petterlundstrom skrev: fre 25 okt 2019, 06:52
Ok67 skrev:Jag har en Britax Max-Fix i min bil. Vår 2,5-åring sitter fortfarande helt ok i den. Dock är den ju inte vändbar men jag upplever inte det som ett problem.

Inte bara kvinnor! Även trafikverket och NTF! Risken att dö eller skadas allvarligt i en krock minskar drastiskt om barnet åker baklänges så länge som möjligt. De ska gärna åka bakåt till 5 års ålder, minst till 4.
Men om man vill utsätta sina barn för den risken pga av machoideal så får man väl det antar jag. Är ju ett fritt land!

Volvo V70 -16 Classic D4 AWD Momentum
Jo, jag känner till allt det där också. Rekommenderar ingen att inte följa trafikverkets rekommendation på ”ungefär 4 år”. Men om du läser på forum i ämnet så ser du att det finns fanatiska människor som har sina barn bakåtvända till både 6 och 7 års ålder (vilket jag skulle närmast klassa som barnmisshandel). Har man sådana planer så kanske en bältesmonterad stol är bättre menar jag.
av William85
Babyskydd är jättesmidigt att ha med Isofixbas. Babyskyddstiden är ju inte så grisig heller så ingen större panik med skydd m.m. det ger sig eftersom tiden går vad man behöver :-)
av Ok67
William85 skrev: fre 25 okt 2019, 18:14 Babyskydd är jättesmidigt att ha med Isofixbas. Babyskyddstiden är ju inte så grisig heller så ingen större panik med skydd m.m. det ger sig eftersom tiden går vad man behöver :-)
Åjo, spädbarn både kräks och skiter ned sig rätt frekvent :P

Nästan värre att få bort än lera och matkladd..
av Ok67
kicken skrev: sön 27 okt 2019, 13:28 Tack för alla inlägg :-) tror det lutar åt en besaf vandbar typ https://www.bilia.se/biltillbehor/barn- ... 05684-fbc/
Har haft en bältesmonterad besafe izi plus som är mycket snarlik. Den tog groteska mänger plats! Gick inte alls att sätta den i baksätet på vår därvarande V70N och samtidigt sitta framför den. Enda möjliga platsen var i framsätet. Nog för att V70 inte har världens största baksäte, men det är ändå en ganska stor bil. Värt att kolla innan ni köper i så fall!

Sedan tycker jag besafes stolar är omotiverat dyra.. Hade jag velat ha en vändbar så hade jag satsat p den sån här:

https://www.jollyroom.se/bilstolar/bilb ... smos-black
240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Jag har bytt tändbox och bränslebox seda[…]

https://www.youtube.com/watch?v=iu9z5m78Szw

Polestar 5

Är Polestar 5 och ES90 samma bil under skale[…]