Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Fluffen
Jag tänkte om det kunde vara packboxen på motorn men det spelar ju igentligen igen roll för det blir nog tyvärr att riva lådan ändå antar jag. :cry:
Användarvisningsbild
av Hilmer
Ett vanligt fel är att rören fram & åter från kylaren rostar sönder med läckage som följd, dessa sitter ju på höger sida och droppar gärna på avgassystemet.
Annars kan det vara sumppackningen som gett upp, det har det på hustruns -84a och där kan det ibland spruta rakt ut på avgaset, men mest droppar det rakt ner på backen.
Ska bara få tummarna ur och fixa detta...
Användarvisningsbild
av Caffis
Jag har inte haft någon automatare själv men jag kommer i håg nu när du säger det ,polarens var det samma fel på Rören. Börja med att åka till OK lyft upp bilen köp riktig avfettnig och gör rent ,högtyck så att du får bort all olja under var noga sen ser du efter ett kört tag vart det kommer i från, det brukar nästa vara omöjligt att lokalisera annars.
av pacemaker
Titta där växelwiren går in på lådan.Det är väl en bw35a.Min läcker därifrån ner på avgasröret.Nån som vet var man köper den prylen/tätningen/muttern som sitter där??
av enrajb
Det där stämmer ju på pricken som beskrivning på mitt läckage. Men jag bara kör jag. Det läcker inte så mycket när man knappt har nån olja kvar! :) Man märker ju om den börjar slira. På min sitter det en röd plugg/hatt påhöger sida och jag är säker på att det är där den läcker, men jag får ju aldrig tummen ur....

Tillägg till tidigare inlägg:
Namnet på den där "smörjan" man kan slå i växellådan för att täta läckage är "orion 288 seal conditioner". Verkar dock vara knepigt att få tag på som privatperson.
av enrajb
Tyvärr ingen aning om var man får tag i prylen. Volvo eller skroten är det första som dyker upp.
Användarvisningsbild
av Örnen
Det finns en produkt som heter Red Line Oil Seal Saver för 275kr och en som heter Omega 917 för 410kr som jag läste om i Teknikens Värld. Står att de kan blandas med motor- ,transmissions- och styrservo, både mineral och syntet. Kan köpas i välsorterade biltillbehörsbutiker. Ska förhindra och förebygga oljeläckage enl artikeln i tidningen. T.V. nr 1,dec 2008 sid 54. Burkarna/flaskorna är olika stora men innehåller samma volym 177ml.(Tidningen har inte testat och utvärderat utan bara skrivit om tätningsmedlen)

Har inte provat dessa produkter och det kan ju vara hokus pokus ungefär som Motaloy tabletten man skulle sätta i biltanken på 80-talet. Till de som slängde in tabletten där då kan jag säga: Den ligger kvar :)

Testa din låda med nått av preparaten. Det värsta som kan hända är väl att lådan rasar... :D
Användarvisningsbild
av Sparkz
Omega-medlet har jag faktiskt sett göra underverk med en läckande styrväxel. Men det funkar genom att mjuka upp gummit i gamla torra tätningar, så ett rostigt rör blir inte tätare...
Användarvisningsbild
av Örnen
För att täta ett rostigt rör kan man slänga in lite sågspån i oljan. :D En slamrande motor blir tyst och sen slumrar den in för gott. :) En bilskojares bästa trick, nej nu råkade jag visst avslöja en yrkeshemlighet, ojsan... :wink:

Antar att alla ni som vill ha mekaniska handtag o[…]

Dubbelmassesvänghjul

Någon som vet huruvida min V70 2.5T B5254T6 […]

Elpriset

Vattenfall, 2020 ………… […]

Tack :-)