Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Pellix
Har upplevt att B-läget inte fungerar direkt jag åker iväg. Har tänkt att det är för att batteriet är fullt, vilket känns rimligt (även om jag tycker det borde regenerera även om jag bara åkt iväg 100 meter).
På senare tid så upplever jag dock att B-läget ibland inte fungerar trots att batteriet inte är fulladdat. Jag växlar mellan D/B men ingen skillnad i retardation. Kan finnas ett samband med att det är kallt ute, någon som vet vilka ”kriterier” som skall vara uppfyllda för att den ska regenerera?
Eller är det helt enkelt nåt fel?
av stevvee
Pellix skrev:Har upplevt att B-läget inte fungerar direkt jag åker iväg. Har tänkt att det är för att batteriet är fullt, vilket känns rimligt (även om jag tycker det borde regenerera även om jag bara åkt iväg 100 meter).
På senare tid så upplever jag dock att B-läget ibland inte fungerar trots att batteriet inte är fulladdat. Jag växlar mellan D/B men ingen skillnad i retardation. Kan finnas ett samband med att det är kallt ute, någon som vet vilka ”kriterier” som skall vara uppfyllda för att den ska regenerera?
Eller är det helt enkelt nåt fel?
Vet ej kriterierna men upplevde det i våras att när man tar bilen kall så fungerar inte B läget utan verkar komma igång när batteriet får lite värme i sig. Går alltså att skynda på processen om motorn får gå en sväng först.
av pwg
Upplever samma sak nu på hösten när det är lite kallare, det syns även i displayen att regenereringen (vid gasuppsläpp) inte sker vare sig vid läge D eller B.
Min gissning är att det har att göra med att skydda batteriet när det är kallt. Efter en stunds körning funkar det som vanligt igen.
Så tror inte det är något att oroa sig över!
Användarvisningsbild
av Pellix
Grafman12 skrev: ons 23 okt 2019, 07:12 Hej

När batteriet är fullt fungerar inte B läget eller regenerering. Finns ingen plats att lägga till mer laddning.
Jag var ju inne på detta så jag förstår att det inte kan laddas om det är fullt...men har man åkt iväg så har ju nån plats kvar...så väldigt snabbt borde det inte vara fullt längre?
Anslutningar motorblock B21

Ja. Mellan dina 2 och 4 i bild sitter värmepa[…]

Inkörning av ny V60 T6 2026

För att förhindra övervarvning av m[…]

Bensinpriser v2

Du kan vara lungn, du kan tanka din volvo om 20&[…]

Vi som beställt EX90

Jag fick beskedet via telefon och jag har inte f&a[…]