Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Ja frågan är som rubriken lyder. Det sitter en Volvo fjäder på vänster sida papplappar sitter kvar och allt i fint skick.
Vet ej hur länge den vart på plats. Tänkte sätta dit en likadan höger fjädern är av. Fjädern har troligen monterats av förre ägare. Jag vet ju att fjädrar ska bytas båda men det är kärva tider nu. Jag har själv aldrig bytt en fjäder. Så därför tänkte jag mig lite åsikter på det från er.

Ska även byta dämpare båda bak.
Senast redigerad av 1 gubbstrutt, redigerad totalt 0 gånger.
De är väl bara att prova, hänger bilen snett får du byta den andra också :-) Jag tror inte fjädrarna bak är särskilt hårt belastade / ihopsäckade om man inte kör betong i skuffen flera gånger i veckan :-D Verkar lätt att byta, i alla fall när Robert gör det. Ser svårt ut att få plats med fjäderspännare som han föreslår. Kanske man kan dra spännremmar genom fjädern när bilen står på hjulen så att fjädern inte expanderar fullt ut när man lyfter..? Det är nog bara ett par centimeters kompression som saknas. https://www.youtube.com/watch?v=CHPOR8o2JMA
Meh, kan man landa en F-15 som har tappat ena vingen så går nog en V70 att köra på en lätt begagnad bakfjäder :-D
https://www.youtube.com/watch?v=AJ76BSassms
Tappat tråden, vaddå? :-)
@Erik Å, Nej det blir en volvo fjäder isf samma art nr och färgmärkning Tappat tråden ingen fara jag har kört en Amazon med bakhjul utan däck en gång. Det gick men inte bra :-) @Lucif3r, Nja känner samma sak kanske tar dän ett par fina från skroten så det blir lika förhoppnings vis
gubbstrutt skrev: sön 20 okt 2019, 22:52
.. har kört en Amazon med bakhjul utan däck en gång. Det gick men inte bra :-)
Intressant, det måste varit sevärt :-D
Ska jag vara ärlig så har jag aldrig observerat att fjädrarna sjunker ihop på nån av mina bilar, V70:n har jag haft i 20 år. Kör jag med för lite last? :-D Enda undantaget var en R19 som hade torsionsfjädring bak, den sänkte bakänden spontant med tiden
@Erik Å, Jo det var det säkert såg ut som när man körde med stor vinkelslip var knappt nått kvar av fälgarna sedan
Jahapp då blir det o byta båda fy fan ena är ju ny. Jävla punkare som mekat förut byta en fjäder de kunde fan bytt båda hade jag inte behöva göra det fin kåk hade de men 2 fjädrar var tydligen för dyrt :bored:. Att jag var inne på det är ju att det är kärva tider nu :-( o att jag inte hade nån som helst vetskap om hur det blir o byta en.

Well tackar för era svar. :-D
Är det inte läge för en vetenskaplig undersökning vad som händer om man byter bara en.. ? Vi ser med stort intresse fram mot rapporten :-D
Men det kanske blir billigare att köpa två stycken tredjeparts (eller från skroten) än en Volvo original i alla fall :oops:

Här är förresten bevis på att bromsskivor är tåligare än man kan tro, det är tydligen många som åker utan hjul eller däck :-D Lite dåligt fäste i uppförsbackarna kanske
https://www.youtube.com/watch?v=ADK0zPyDM3w
Brandsläckare i V90?

Vill minnas att Volvo har erbjudit sådan eft[…]

Jo, 18” har ET 55. Det har även 19&rdqu[…]

Motorvärmare 850

Beställde nyss slangvärmaren RE480 och m[…]

Prestige Performance

Samma "kines grejer" alla andra krä[…]