Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av erraw90
Hej, får fram meddelandet strålkastare service erfodras mär man kör i gupp lr dyl. Har felkod på bakre lägesgivaren. Det ja undrar är om man kan bara byta den lr måste ja lämna bilen till volvo för kalibrering? Fanns tyvärr ingen kalibrering i autocom.
V70 2011
Tack på förhand/Erik
Användarvisningsbild
av Steffe3
Installation

To install, reverse the removal procedure.

Calibrate according to: DIAGNOSTICS/CAR COMMUNICATION/Advanced/HCM/Calibrating position sensor
Så ja, den måste tyvärr kalibreras efter byte låter det som.
av VolvoRullare
Jag fick idag relaterade erfarenhet kring ovan på min V70, D3, 2011 som jag tänkte delge er här - ni som gett mig så mycket andra bra tips!

Efter att ha kört 300kg betong i bakluckan, något snett över ett rondellgupp/höjd, så ger bilen ett permanent fel "Strålkastarfel Serv. erfordras" (kommer efter ca3 sekunder, dvs under självkontrollen som ljushöjdsregleringen gör vid start). Synlig effekt är att båda strålkastarna går upp och ner, tills de efter 3 sekunder pekar neråt - det som jag tror kallas "Safy mode" - att inte kunna blända andra. Efter att ha läst på om möjliga orsaker kan det vara givaren höger bak, givaren höger fram, strålkastare höger/vänster eller signaler däremellan som kan ligga bakom. Men tyvärr gav bilens instrumentpanel ingen mer info (mycket synd, datan finns ju i bilen!) - så jag fick betalar för att få hjälp att få ut bakomliggande fel via Bilia och deras VIDA-system (tror jag det heter, nämns annat namn ovan?). Underlaget från Bilia gav då:

"HCM-B10441C Givare bakaxel - Generellt elektriskt fel - Felaktig spänning".

Köpte då en begagnad givare, i så nära i tid jag kunde hitta (V70 från 2012) och byte helt enkelt ut min - nu får jag inte längre en felkod!

Min givare har texten 20110405 och den jag bytte till har texten 20110928. Jag tolkar det som tillverkningsdatum - jag läste någonstans att det kan vara viktigt för att det ska fungera rakt av, om det nu har fungerar rakt av - inser först nu att jag inte kollat höjden på ljusbilden - men det måste väl vara lätt att läsa sig till tänker jag? Återkommer där - långt till näst besiktning så det kan dock dröja innan jag får arslet ur...

Tot pris 840kr + jobb. (330kr för VIDA-loggen. 510kr för givaren (ink frakt). Bytet gjorde jag själv och det är enkelt. Knepigt var dock att lossa elkontakten, den pajade något, resten logiskt. Inga synliga skador på givaren)

VolvoRullare
av Fredriklindgre
Jag får samma felmeddelande i display. Kom helt plötsligt vid start. Strålkastare lyser men rör sig inte (kurvljusfunktionen och inte heller vid test vid start). Har testat att ladda batteri men hjälper inte. Var sitter denna givare?
EX60

Idag har jag varit och kollat på bilen i[…]

ok, låter som en bra idé. Kanske rent[…]

Har inte tittat på filmerna så vet in[…]

Lyser lampan kan du ta ut felkoder. Kolla under mo[…]