Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av ericbreiter
Dags att beställa ny bil igen. Har varit enormt nöjd med två XC90 så det blir en tredje. Tänker mig följande spec:

XC90 MY20 Inscription 7-Seat
T8 AWD
Teknikpaket Pro
Loungepaket
Pebble Grey Metallic
Hjul 21” 8-spoke diamond cut
Mörkt tonade rutor 5 st
Aktivt chassi med luftfjädring
Akustikrutor
Panoramaglastak
Dekorinlägg Grey Ash
Instegslist med belysning fram
SensusConnect Bowers & Wilkins
Ventilerad Nappaläder Blonde/Charcoal UC00
Dragkrok halvautomatisk
Extra laddkablar 8 m

Ni som har beställt en XC90 MY20 tidigare, finns det något annat jag borde ha med som är ett måste?

Det har varit helt omöjligt att lokalisera en XC90 i Pebble Grey och jag har mest hittat halvtaskiga bilder på nätet. Jag tycker om färger som dels är hyfsat nya för modellen, dels sådant som inte ligger i det (i mitt tycke) tråkiga svartvita spektrat. Pebble Grey ser väldigt snygg ut med bra djup i lacken på V60 men en färg kan ju se ganska olika ut på en större respektive mindre bil. Är det någon som har en XC90 i Pebble Grey eller något tips på var jag kan hitta bilder på en?

Hörde också att det eventuellt blir svårt att få hjul större än 20 tum på en T8 framöver om man vill ha lägre förmånsvärde för bilar som produceras efter nyår. Har tydligen med de nya WLTP-reglerna att göra. Lite trist men får väl se fram emot en tyst och mjuk bil i så fall.

Angående laddkablar går det tydligen att beställa 8 meter förutom de 4,5 meter som medföljer. Ni som har kört hybrider, vad är era erfarenheter? Räcker den korta eller ska jag beställa den längre också?

Tacksam för alla synpunkter och förslag.
av V70_2005
Färgen är fin. Gråmetallic är väl alltid rätt. Gillar dock den grönaktiga "pine", lite mer udda.

Om jag hade köpt ny bil idag och specat en sån "drömbil" som du listar hade jag gjort följande. (ref. har en XC90-T6 2018 med lounge Pro, teknik Pro, klimat VOC + nästan allt förutom B&W, luftfjädring, massage, ventilerade stolar).

Till:
Navigation (antar att du har det men du listar det inte).
Gillar träpaneler så jag hade tagit dom lite träigare, Walnut.
Svart innertak är snyggt med panorama, vet dock inte hur det blir med din vita inredning.
DAB om du bor i Sthlm eller kör i Norge ibland.
Belyst instegslist bagage.
220V uttag är det standard? ganska bra att ha om någon vill köra en laptop, ladda systemkameran eller dylikt.

Från:
Eventuellt loungpaketet. Massagen får jag spunk på i dom bilarna jag testat men man kanske vänjer sig, tvivlar dock. Ventilerat läder är nog fint. Har svarta skinnstolar själv och det kan bli varmt på ryggen på sommaren och solen gassar när man kör.
B&W -> H&K
Hade inte betalt extra för att gå 20->21''.
av slackie
@ericbreiter,
Belyst instegslist fram - är inte det standard i inscription? Eller råkar det vara så att du lägger beställningen på volvobil.se? :)

Jag bockade nämligen inte i det själv men tog till bagaget. Lite snopet om bilen har belysning bak men inte i trösklarna fram ...
Användarvisningsbild
av fjohan82
ericbreiter skrev: fre 18 okt 2019, 10:42 Det har varit helt omöjligt att lokalisera en XC90 i Pebble Grey och jag har mest hittat halvtaskiga bilder på nätet. Jag tycker om färger som dels är hyfsat nya för modellen, dels sådant som inte ligger i det (i mitt tycke) tråkiga svartvita spektrat. Pebble Grey ser väldigt snygg ut med bra djup i lacken på V60 men en färg kan ju se ganska olika ut på en större respektive mindre bil. Är det någon som har en XC90 i Pebble Grey eller något tips på var jag kan hitta bilder på en?
Om jag jämför den första med de två sista, tycker jag att de verkar ha samma färg.
Eller luras bilderna...?

https://www.haleyauto.com/new-Midlothia ... L7L1539486

https://www.bytbil.com/vastmanlands-lan ... 7-13760667

https://www.bytbil.com/hallands-lan/per ... 3-13785808
Registreringsskyltsbelysning var?

Nu har du fått många bra svar. Annars […]

AC problem V70 2016 D3

Då är det väl bara en felsökn[…]

Jag blev ganska irriterad på den där ch[…]

Volvo 740 fördelare

Det ör inte samma kabedragning. Det skiljer p[…]