Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av ER
Packningslim använde jag
Tompan60 skrev:ER. En fråga till dig.
När du bytte använde du packningslim eller bara ren packning? Bytte du hela huset eller bara termostat. Har den äldre typen av 2.4D
Använde packningslim. Kunde ha köpt ny packning också men gamla var i bra skick så packningslim räckte utöver nån dl kylvätska som rann ut. Kunde även köpt hela huset som vissa leverantörer/fabrikat har men köpte bara innehållet, själva termostaten vilket är enklare att byta.
Användarvisningsbild
av ER
Är en gummiaktig packning med stålkärna mellan hushalvorna man får vara lite försiktig med. Bör vara samma som till P2:generationen då det är samma motor från 2005 till 2009 om jag minns rätt. På termostatens fläns är det gummi/o-ring som tätar.
Hade bilen på den lokala verkstaden som tyvärr inte redde ut den komplicerade reparationen. Nu står bilen på väntelista på volvo i Örebro. Återkommer när den är bytt om felet avhjälptes.
Nu är termostaten bytt. Har inte hunnit prova själv men enligt Volvomeken hade motorn en temperatur av 80 grader efter 30 min körning. Till det facila priset av 5700 kr är bilen återigen som ny. :D
dkps skrev: fre 18 okt 2019, 06:39 Nu är termostaten bytt. Har inte hunnit prova själv men enligt Volvomeken hade motorn en temperatur av 80 grader efter 30 min körning. Till det facila priset av 5700 kr är bilen återigen som ny. :D
Utveckligen går frammåt. :P :P :P På 740 kostar termostat 99kr på biltema och man byter själv på 5 min på parkeringen med enkla verktyg .

Var ute en stund igår och valde då att[…]

Köra EX90 med släp

Lövet, intressant video om betydelsen av luft[…]

Varför ska du byta? Kvittrar eller "flad[…]

Turboslangarna är undersökta under tryck[…]