Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Nordda
Har fått en M46 låda av en släkting. Det är väl så dom heter som har OD? Och 4 växlade är väl M47?

I alla fall så tänkte jag sätta dit den med OD. Måste jag byta kardanaxel då? Hur blir det med elen till OD:n?

Tacksam för svar och tips!
Användarvisningsbild
av Sparkz
M45 4-växlad
M46 4 + OD
M47 5-växlad

Längden på lådan skiljer så kardan måste bytas, japp. Det är en separat kabelhärva till överväxeln, så den går rätt lätt att plocka ur en annan bil. En kabel till säkringshållaren, en till instrumentet, två till knappen i spaken och en ner till lådan. Och så en jord förstås. Relät sitter på höger sida av mittkonsolen.
Jag tror jag har en härva liggande nånstans...
av Nordda
Okey. Då var det nån som lärde mig namnen fel här på forumet. Om man skulle satt dit men M47 istället för M45 då? måste man byta kardan då med?
Användarvisningsbild
av Sparkz
Japp, längden skiljer på alla lådorna.
Användarvisningsbild
av Caffis
Vilken låda är hållbarast då? Får en känsla av att M47 är lite raspig.
Användarvisningsbild
av Hilmer
Caffis skrev:Vilken låda är hållbarast då? Får en känsla av att M47 är lite raspig.
Beror ju på milantal på lådan och körstil, man kan ju få den bäste lådan att fara om man hanterar den fel.
Men är bara OD´n okej så är väl M46an ett bra alternativ, även om M47an är skönare att köra med och är lättare att dra runt (M46 är tungdriven).
av Addekarlsson
M46 är hållbarast, men M47 duger precis lika bra på en sugmotor som inte ska dra tunga släpvagnar.

Mvh/ Adde
Motorn tappar kraft och dör.

Har en nissan micra k11 1998 som tappar kraft och […]

Hittade du felet med lampan i lastutrymmet? Jag ha[…]

Jag skulle testat så stor som möjligt.

Tryckslang v70 D5

Hej, undrar om någon vet vad nedre delen av […]