Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av lennarte
Om du får ut värme ur "paketet" vid vissa tillfällen så bör det inte vara problem i själva värmeelementet. Koncetrera dig på cirkulationen så det verkligen kommer fram vatten till elementet. Det ska bli "bastuvarmt" även på tomgång om allt är riktigt.
Det är inget svårt jobb att byta elementet, men det är mycket jobb. Du får "plocka ut" hela mittkonsolen och ta ut och dela på hela ventilationsanläggningen.
Min granne hade en gång en 245 -77 där det var dålig värme i, vi trodde det var fläkten det var fel på för det kom dåligt med luft och skulle byta den. Han hade ett stort pileträd på tomten, och när jag fick ut och delat på ventilationsanläggningen var hela ovandelen på värmeelementet täckt av förmultnade pilelöv, c:a en cm tjockt. Det var bara öppet för cirkulation i ena hörnet. Pilens löv är ganska smala och kunde komma igenom gallret i luftintaget och samla sig på hög under åren. Han köpte denna ny och detta borde varit omkring 1990. Han köpte en ny 745 omkring -87 och det var några år efter det. Han hade 245-an i jobbet (egenföretagare, golvläggare).
av Ulf965
Ibland är vajern till värmeventilen feljusterad så ventilen inte öppnar helt. Det är fippligt med clipset som fixerar vajerhöljet. Om du tittar ner lite i denna tråd https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?pid=4509755 finns en del bra bilder på värmeventilen. Testa med fläkten på högsta hastighet om du känner ordentligt flöde, det är rätt mycket jobb att öppna värmepaketet för att göra rent eller byta värmeelement. Du kan också ersätta värmeventilen med en rörbit för att utesluta fel med ventilen. Det fungerar ju nu när det börjar bli höst/vinter.
Användarvisningsbild
av Frrla
som du fått hintar om redan så räcker det inte alltid att bara spola paketet. det kan bygga på rätt snabbt igen med slem å skit från motorn igen. har vart med om detta själv och på andras bilar. man måste rengöra hela systemet som i videon.
blockerat luftflöde pga löv osv är inte heller ovanligt. men uteslut dåligt flöde genom ventilen först om en helrengöring av kylsystemet inte ger verkan. steg 3 skulle vara vattenpumpen och 4 att börja plocka i värmepaketet om allt annat ser bra ut och inga andra metoder fungerar.

själv plockade jag till slut loss värmepaketet och såg att isoleringen runt elementet som ska styra luften genom flänsarna hade multnat bort nästan hela vägen, så luften kunde smita runt elementet utan att värmas.
innan hade jag hittat ett mindre fel på värmeventilen och att elementet var delvis igenkorkat på insidan, så det vart riktigt go värme sen.
av LpBp
Spolade igenom hela kylsystemet lite snabbt efter jobbet igen och sen åkte jag en tur och det kom värme (inte mycket) men sen när jag stod still så blev det kallt igen så jag antar att antingen behöver jag göra rent engång till eller så kanske det är ventilen som är kass.
Användarvisningsbild
av Erik Å
Man kan köpa små usb-kameror för dryga hundralappen numera, de går att skicka in i luftkanalerna för inspektion om man vill slippa riva ner allting bara för att titta..
Användarvisningsbild
av lennarte
rd350 skrev:Eller så byter man bara termostat...
Helt rätt, jag skrev om termostaten i början, vet dock inte vad TS gjort..... Men enligt hans senaste inlägg
LpBp skrev:Spolade igenom hela kylsystemet lite snabbt efter jobbet igen och sen åkte jag en tur och det kom värme
Så tyder det nog mer på dålig cirkulation av kylarvätskan. Men ny termostat är aldrig fel.
Hela värmesystemet är vajerstyrt och tar man bort sidorna på mittkonsolen får man en bra överblick
av LpBp
Äntligen så har man fixat problemet så nu har man bastuvärme i bilen.
Var ofattbart lätt fel den övre slangen som går från motorn och in i torpedväggen var alldeles för lång så den hade vikt sig under insuget så man såg aldrig det så det blockerade flödet rejält till värmepaket. Varför den va för lång vet jag inte tidigare ägaren måste varit full när han satt dit slangen :-D
Abs ring bak V50 AWD

Hej. Har fått samma problem på v&arin[…]

Det löste sig, hittade ett fel. Det vita plas[…]

Det finns folk (inklusive proffsmekaniker) som anv[…]

Jag beställde en felkodläsare på A[…]