Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Tusse
Har råkat ut för ett mysko fel. Det sitter en liten Luisi-ratt (ej original) i min S70. Jag har försökt att få signalen att fungera, men det verkar klippt omöjligt. Normalt så skall ju signalen jorda mellan rattens gods samt den lilla jordkransen inne i rattkåpan? det konstiga är att rattstången endast får jordkontakt omkring läge kl:13:00? Då fungerar tutan? vrider jag sedan ratten hela varvet runt så är det knäpptyst? Men det funkar återigen vid 13:00?

Det är ej jag som satt dit leksaksratten, undrar just hur bilprovningen ställer sig till att airbagsratten är borta? Är detta lagligt?

Hur ställer sig likaså bilprovningen till en icke fungerande signal? blir det en 2:a?
Användarvisningsbild
av Nexus
Hade en luisi ratt förut. Sladden som sitter lödd på kransen släppte och då fungera bara tutan i vissa ratt lägen.
Kanske samma fel .
(I)
av Tusse
Intressant, menar du kransen i koppar som sitter monterad inuti rattkåpan
den som rattens fjädrande kontaktstift löper emot hela tiden när man svänger runt?

Om du menar den kransen, så sitter det en kabel monterad till den. Men jag vet ej vart den går vidare sedan?

Undrar just hur bilprovningen reagerar när signalen är ur funktion? Någon som vet om det blir en 2:a?? Likaså fattas airbag i piratratten? Får man demontera originalmonterad airbag?
Användarvisningsbild
av Nexus
På min gamla ratt gick det en sladd från där du trycker ner till kransen som ger kontakt mot bilens ontakt platta. Kabeln som satt lödd på rattkransen hade stäppt i lödningen och då fungera bara tutan ibland när det lyckades bli kontakt.
Ej fungerande tuta ger 2:a på besiktning.
Hur de ställer sig i airbag frågan vet jag inte. De kanske inte reagerar på det ens??
av Tusse
Ok, jag har bytt ut kabeln från Luisi ratten, den som går från rattens tuta/knapp och vidare till kontaktstiftet under ratten. Funkar ej ändå?

Här även mätt kontinuteten mellan kopparkransen i rattkåpan samt vidare till själva rattstången.(ratten borta) det finns ingen kontinutet mellan rattstång och kopparkransen. (fungerar endast i position kl: 13:00. Detta borde väl innebära att rattstången i sig själv endast får jordskontakt i position 13:00 ? (Helt jävla sjukt)
Användarvisningsbild
av Sparkz
Gamla 850 hade problem med jord till rattstången, men en 70 borde inte ha det. Mellan släpringen och jord ska du inte ha kontakt, det får du via ratten när du trycker på knappen.
Mät mellan jord och rattstången och se om den åker upp till batterispänning när du tutar. Isf fattas det jord.
av Tusse
Sparkz skrev:Gamla 850 hade problem med jord till rattstången, men en 70 borde inte ha det. Mellan släpringen och jord ska du inte ha kontakt, det får du via ratten när du trycker på knappen.
Mät mellan jord och rattstången och se om den åker upp till batterispänning när du tutar. Isf fattas det jord.
Nu hänger jag inte med? om jag mäter mellan rattstången & jord, så skall multmetern visa plusspänning? (Mellan två jordpunkter)?

Jag har konstaterat att jorden endast kommer stundtals till "Rattstången" frågan är hur man löser detta problem? Finns det en jordanslutning till rattstången? vart/hur sitter den? Andra bra lösningar för att få (Snurrande jord) till rattstången.
Användarvisningsbild
av Sparkz
Nä, vad jag sa var: OM du har batterispänning där så FATTAS det jord, och det är fel. Och det har du nu konstaterat, bra.
På 850 drog man en extra jord till en av skruvarna som håller torkar/blinkersspakarna. Det är alltså inte till själva axeln, utan hela styrkolonnen som var dåligt jordad. Men det här problemet fanns på 850 92-93 så det är inte säkert att det funkar på din.
av Tusse
Hehe..detta blir nog bara mer & mer invecklat. När jag tar bort ratten och sätter en kabel mellan rattstångens centrumhål och släpringen, med tändningen påslagen, då tutar det inte? vrider jag däremot om rattstången ett halvvarv så tutar det. Då bör det väl vara själva rattstången som tappar jordkontakt? Så frågan är hur man jordar rattstången?

Edit: Det ska väl även tilläggas som svar till din förklaring att Utan jord så får man ingen batterispänning alls;-)

Edit 2: Kan även tillägga att vid närmare kontroll, så ser man att rattstången är isolerad från det övriga godset, det sitter flera vita nylonbussningar runt rattstången vidare ned i rattstångsröret. Signalhornen får ständig 12v spänning, (med tänd på) det som får det att låta/tuta är när jorden sluter kontakt mellan rattstången & släpringen för att slutligen jorda båda signalhornen.

Jag skulle vilja veta hur du kan veta att den utlo[…]

Tjuvström V70 2005

Ska se om jag kan kika närmre på den im[…]

Volvo 740 startar inte

Sonen har en EPA 740 årsmodell 90. Batteriet[…]

ABS lampa lyser 740

Svårt att säga med bara en bild, men de[…]