- mån 14 okt 2019, 11:21
V70-00 , bensin , manuell , 20000 mil
ETS-lampan kommer var o varannan dag. Inte när motorn är kall, men ofta/alltid efter 5-10 km.
Motorn tappar kraft rejält, och tomgången går upp o ned snabbt.
Har en ODB2-terminal.
Kvitterar felet och bilen går en stund till.
Felkoder 1603 eller 1610 , lite 50/50...
Okey, fel i spjällhuset, svarar ni. Rengör eller byt. (och haft den ute, torr, ren o fin inuti...)
(troligen potentiometern (läges-sensorn) inne i denna som är uppsliten, gissar jag.
Jag har det gamla huset, "vit etikett", inte "gul")
MEN !!!
Om jag kör i princip 100% på "cruise control", dvs på fart-hållaren, så kommer felet ALDRIG.
(jo, när jag kommer in i samhälle med 30/40/50 hastighet, och ligger med då manuell gas, då kommer felet ofta igen)
Men som sagt ALDRIG när farthållaren kör bilen.
Borde det inte komma här också, om nu potentiometern i spjällhuset är sliten???
Ett nytt spjällhus är fasligt dyrt, så jag vill inte köpa ett, och felet kvarstår....
Kan det inte vara typ gas-pedals-sensorn? Eller något jag inte inser?
Tacksam för era tankar!
MVH
Richard
ETS-lampan kommer var o varannan dag. Inte när motorn är kall, men ofta/alltid efter 5-10 km.
Motorn tappar kraft rejält, och tomgången går upp o ned snabbt.
Har en ODB2-terminal.
Kvitterar felet och bilen går en stund till.
Felkoder 1603 eller 1610 , lite 50/50...
Okey, fel i spjällhuset, svarar ni. Rengör eller byt. (och haft den ute, torr, ren o fin inuti...)
(troligen potentiometern (läges-sensorn) inne i denna som är uppsliten, gissar jag.
Jag har det gamla huset, "vit etikett", inte "gul")
MEN !!!
Om jag kör i princip 100% på "cruise control", dvs på fart-hållaren, så kommer felet ALDRIG.
(jo, när jag kommer in i samhälle med 30/40/50 hastighet, och ligger med då manuell gas, då kommer felet ofta igen)
Men som sagt ALDRIG när farthållaren kör bilen.
Borde det inte komma här också, om nu potentiometern i spjällhuset är sliten???
Ett nytt spjällhus är fasligt dyrt, så jag vill inte köpa ett, och felet kvarstår....
Kan det inte vara typ gas-pedals-sensorn? Eller något jag inte inser?
Tacksam för era tankar!
MVH
Richard